نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش های موفق واکسن جدید مالاریا

Malaria - parasitic disease vaccine under research.

به گزارش سیناپرس همدان، یک واکسن جدید و آزمایشی مالاریا بی خطر به نظر می رسد و پاسخ ایمنی را در نوزادان آفریقایی، یکی از گروه هایی که در برابر بیماری مالاریا به شدت آسیب پذیر هستند، تقویت می کند.

در حال حاضر تنها یک واکسن مالاریا به نام “RTS,S” وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و محافظت نسبی در مقابل بیماری را ارائه می دهد. با این حال، در نتایج مرحله اولیه آزمایش Ib که در تانزانیا انجام شد و در مجله Med منتشر شد، محققان دریافتند که هدف قرار دادن RH5، پروتئینی که عامل بیماری‌زای مالاریا Plasmodium falciparum از آن برای حمله به گلبول‌های قرمز خون استفاده می‌کند، می‌تواند پاسخ ایمنی امیدوارکننده‌ای ایجاد کند که در گروه نوزادان بارزتر است.

نویسنده ارشد آنجلا میناسیان، دانشمند بالینی در دانشگاه آکسفورد می گوید: واکسن های ضد اسپوروزویت مانند RTS,S باید 100 درصد در جلوگیری از حمله انگل به کبد برای جلوگیری از بیماری موثر باشند.

حتی اگر فقط یک انگل ایمن بماند، این انگل در کبد تکثیر می‌شود، در جریان خون منتشر می‌شود و سپس گلبول‌های قرمز خون را آلوده می‌کند، یعنی مرحله ای که انگل‌ها با سرعت تصاعدی رشد می‌کنند. داشتن یک واکسن موثر بر مرحله خونی مانند RH5 به شما خط دفاعی دومی را پس از ورود انگل به جریان خون می دهد و فرصتی دوباره برای متوقف کردن مالاریا قبل از ایجاد بیماری می دهد.

زمانی که پشه آلوده به مالاریا، شخص را نیش می‌زند، فرد مبتلا به مالاریا می‌شود که پلاسمودیوم فالسیپاروم را در بدن آزاد می‌کند. RTS,S و بسیاری از کاندیدهای واکسن دیگر به سیستم ایمنی می آموزند که چگونه انگل را در مرحله اسپروزوئیت، قبل از حمله به کبد، هدف قرار دهد.

هنگامی که انگل بالغ می شود و از کبد به جریان خون آزاد می رود، پلاسمودیوم فالسیپاروم RH5 را نشانه می گیرد و گلبول های قرمز را آلوده می کند که باعث بیماری می شود. اگر در آینده از واکسن ضد اسپروزوئیت و ضد RH5 به صورت ترکیبی استفاده شود، افراد به طور بالقوه می توانند محافظت موثرتری در برابر مالاریا برای مدت زمان طولانی تری تجربه کنند.

نویسندگان می‌گویند: داده‌های کارآزمایی فاز 1b که در اینجا گزارش شده است، برای اولین بار تأیید می‌کند که پاسخ‌های ایمنی قابل‌توجهی ضد RH5 را می‌توان با واکسیناسیون در نوزادان یک منطقه آندمیک مالاریا به طور ایمن به دست آورد.

محققان، آزمایش واکسن را در باگامویو، تانزانیا انجام دادند، جایی که میانگین شیوع مالاریا در سراسر جمعیت 13 درصد است. 63 شرکت‌کننده در سنین شش ماه تا 35 سال وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی برای دریافت واکسن تجربی مالاریا به نام «ChAd63-MVA RH5» یا واکسن کنترل هاری انتخاب شدند. این کارآزمایی همچنین دوسوکور بود، به این معنی که نه شرکت‌کنندگان و نه مدیران واکسن نمی‌دانستند چه کسی واکسن مالاریا یا واکسن کنترل را دریافت کرده است.

دو ماه بعد به همه شرکت‌کنندگان دوز دوم واکسن داده شد و پس از آن به مدت چهار ماه پیگیری شدند. هدف اصلی این مطالعه بررسی ایمنی این واکسن در جمعیتی بود که دارای مالاریای آندمیک است. شرکت کنندگان در هر دو گروه کنترل و درمان، درد در محل تزریق و تب خفیف اندکی پس از واکسیناسیون را گزارش کردند، اما به طور کلی واکسن به خوبی تحمل شد و هیچ نگرانی ایمنی وجود نداشت.

یک نتیجه ثانویه این مطالعه این بود که آیا واکسن باعث افزایش پاسخ ایمنی می شود یا خیر. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که واکسن مالاریا را دریافت کرده‌اند، پس از پیگیری، آنتی‌بادی‌هایی علیه RH5 در خون خود ایجاد کردند. در آزمایشگاه، این آنتی بادی ها توانستند رشد انگل مالاریا را در سطوح بالایی که با محافظت از بیماری مرتبط است، مهار کنند.

نویسندگان می‌گویند: این داده‌ها پیشرفت به سمت آزمایش‌های کارآیی میدانی فاز IIb را توجیه می‌کنند تا مشخص شود آیا سطوح بازدارندگی رشد انگل در این مقدار می‌تواند در نهایت در برابر مالاریا بالینی محافظت ایجاد کند یا خیر.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که قوی‌ترین پاسخ‌های ایمنی را در نوزادان زیر 11 ماه مشاهده کردند، پس از آن کودکان یک تا شش ساله و سپس بزرگسالان. نویسندگان می گویند: اینکه چرا نوزادان و کودکان خردسال واکسینه شده با ChAd63-MVA RH5 چنین سطوح بالایی از آنتی بادی را القا کردند، هنوز کاملاً قابل درک است. با توجه به اینکه استراتژی های واکسن مالاریا ضد اسپروزوئیت و مرحله خونی نیازمند سطوح بسیار بالایی از آنتی بادی برای محافظت در برابر عفونت انگل است، تلاش های فعلی همچنان بر روی نوزادان و کودکان خردسال متمرکز است.

محققان خاطرنشان می کنند که این یک مطالعه کوچک بود که شرکت کنندگان را تنها به مدت چهار ماه پس از دریافت برنامه کامل واکسن آنها دنبال کرد.

آنها توصیه می کنند که آزمایشات فاز Ia/Ib اضافی باید برای بهینه سازی محدوده سنی توصیه شده، برنامه تقویتی و بستر تحویل برای واکسن های ضد RH5 انجام شود. در حال حاضر، یک آزمایش فاز 1b در گامبیا برنامه ریزی شده است که به اثرات ترکیب واکسن ضد RH5 با واکسن ضد اسپوروزوئیت می پردازد.

منبع: ژورنال Med 

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل