نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ارتباط جدید بین داروهای رفلاکس معده و زوال عقل

داروهای محبوب رفلاکس اسید معده که قبلاً با خطر بالای سکته و حمله قلبی مرتبط بودند، اکنون با افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل مرتبط با سن مرتبط هستند.

به گزارش سیناپرس، این داروها نوع خاصی از درمان هستند که به عنوان مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) شناخته می ‌شوند که همانطور که از نام آن پیداست روی پمپ‌های پروتون که اسید آزاد شده در معده را تولید می ‌کنند، عمل می ‌کنند. این داروها مانع از جریان بیش از حد اسید به مری و ایجاد سوزش سر دل و سایر مشکلات جدی دستگاه گوارش می شوند که حتی گاهی می تواند منجر به سرطان شود.

آنها یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در سراسر جهان هستند که سالانه ۱۵ میلیون آمریکایی آنها را مصرف می کنند چراکه حتی بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها شامل امپرازول، اسومپرازول، پریلوسک، لانزوپرازول، دکسلانسوپرازول، پانتوپرازول، رابپرازول و یا ناپروکسن می شود.

کاماکشی لاکشمینارایان (Kamakshi Lakshminarayan) پژوهشگر این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا می گوید: مهارکننده های پمپ پروتون ابزار مفیدی برای کمک به کنترل رفلاکس اسید هستند، با این حال استفاده طولانی مدت از آنها با خطر بالای سکته مغزی، شکستگی استخوان و بیماری مزمن کلیوی مرتبط بوده است. با این حال، برخی از افراد این داروها را به طور منظم مصرف می کنند، بنابراین ما بررسی کردیم که آیا آنها با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند یا خیر. در حالی که ما ارتباطی با مصرف کوتاه مدت پیدا نکردیم، اما خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط با استفاده طولانی مدت از این داروها را پیدا کردیم.

در این پژوهش نزدیک به ۱۵۰۰ شرکت کننده، در طول زمان مطالعه مهارکننده‌های پمپ پروتون مصرف کردند. پس از تنظیم ارقام مربوط به سن، جنس، نژاد و بیماری‌های همراه مانند فشار خون بالا، محققان دریافتند افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون به مدت ۴٫۴ سال یا بیشتر استفاده می ‌کنند، ۳۳ درصد بیشتر از افرادی که هرگز این داروها را مصرف نکرده‌ اند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

با این حال، هیچ خطری برای افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون متناوب استفاده می کردند یا آنها را برای دوره ای کمتر از چهار سال و چهار ماه مصرف می کردند، وجود نداشت.

لاکشمینارایان می‌گوید: در حالی که راه‌های مختلفی برای درمان رفلاکس اسید مانند مصرف آنتی‌اسیدها وجود دارد، حفظ وزن مناسب و اجتناب از خوردن دیرهنگام وعده‌های غذایی و برخی غذاها ممکن است برای همه کارساز نباشد. مهم است که افرادی که این داروها را مصرف می کنند قبل از ایجاد هر گونه تغییری با پزشک خود صحبت کنند تا بهترین درمان را برای آنها تجویز کند، زیرا قطع ناگهانی این داروها ممکن است منجر به علائم بدتر شود.

همچنین جایگزین‌های مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند مسدودکننده‌های H2 وجود دارد که با اتصال به گیرنده‌های هیستامین نوع ۲ روی سطح سلول‌های جداری معده، تولید و ترشح اسید را مختل می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، لاکشمینارایان در خاتمه گفت: تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته‌های ما و بررسی دلایل ارتباط احتمالی بین استفاده طولانی ‌مدت از مهار کننده‌های پمپ پروتون و خطر بالاتر زوال عقل مورد نیاز است.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Neurology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل