نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز عملیات پاکسازی بزرگترین جریان آب گرم اقیانوسی جهان از زباله

یکی از مهمترین و اصلی ترین جریان های آب اقیانوسی در سراسر جهان، جریان آب گرم موسوم به گلف استریم است که از قاره آمریکا تا اروپا امتداد داشته و تاثیر مهمی در اکوسیستم کره زمین دارد. متاسفانه مطالعات متعددی نشان دهنده وجود انواع آلودگی های جدی در این جریان آب گرم است.

به گزارش سیناپرس، ماموریت علمی ویژه ای از ۵ روز دیگر شروع می شود که با نام اکسپدیشن علمی Clean Arctic-Vostok-77 معرفی شده و قصد دارد جریان آب گرم اقیانوسی گلف استریم را پاکسازی کند. این عملیات از روز ۱۵ آگوست به طور رسیم و با بررسی اکولوژیکی شبه جزیره کولا آغاز خواهد شد.

آندری ناگیبین، رهبر پروژه موسوم به Clean Arctic که هدایت این اکسپدیشن را برعهده خواهد داشت، به رسانه های خبری اعلام کرد که اولین مسیر از هفت مسیر این تیم علمی، تاثیر گذار بر آلودگی دریا با میکروپلاستیک های حمل شده توسط گلف استریم متمرکز خواهد بود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: جریان گلف استریم از جزایر کارائیب شروع شده، در امتداد کل سواحل ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، سوئد و نروژ می گذرد. علاوه بر این، وجود گلف استریم به معنای امکان داشتن بنادر بدون یخ در مناطق سردسیر است، متاسفانه این جریان مهم اقیانوسی دچار آلودگی شدیدی شده و به همین دلیل ما آن را ناقل زباله آتلانتیک شمالی می نامیم.

شواهد نشان می دهد ۷۰ درصد از محتویات دریای بارنتز چیزی است که از طریق این جریان آورده شده است. در اینجا به طور خاص ما در مورد پلاستیک صحبت می کنیم و آنها از مناطق دیگر جهان به این دریا آورده می شوند، ما می خواهیم این موضوع را دقیقا بررسی کنیم.

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از روز ۲۴ مرداد ماه، اعضای این ماموریت اکتشافی جدید با کشتی Klavdiya Yelanskaya مورمانسک را ترک کرده و سپس در روستای چاپوما به ساحل می‌روند، سپس ۱۲۰ کیلومتر از میان توندرا و خلیج‌ های ساحلی ترسک پیاده‌ روی می‌ کنند تا از همه چیز، از جمله شن و ماسه و مناطق طبیعی این منطقه نمونه برداری کرده و منشا آلودگی های موجود در گلف استریم را شناسایی کنند.

به گزارش سیناپرس، سپس، این کشتی مطالعاتی به سمت اومبا حرکت کرده و  در ادامه در آپاتیتی، تیم دوم محققان کار خود را آغاز خواهند کرد. پیش بینی می شود که این تیم علاوه بر بررسی جریان گلف استریم، داده هایی را برای مطالعات جامعه شناسی اقوام ساکن این منطقه جمع آوری خواهد کرد.

در این سفر دانشمندانی از مراکز تحقیقاتی مختلف آکادمی علوم روسیه و داوطلبان باشگاه جوانان جامعه جغرافیایی روسیه حضور خواهند داشت. گفتنی است این اولین ماموریت پیمایشی از مجموع ۷۷ ماموریتی خواهد بود که برای این سفر برنامه ریزی شده است.

باید توجه داشت Clean Arctic-Vostok-77 بزرگترین ماموریت علمی از نظر تعداد شرکت کنندگان در اکتشافات علمی قاره ای در عرض جغرافیایی بالا در طول تاریخ مطالعات قطب شمال است. این مسیر برای رعایت اهداف تعیین شده توسط مراکز تحقیقاتی آکادمی علوم روسیه و مطابق با مطالعات لازم تحت کمک هزینه های دانشگاهی طراحی شده است.

به گزارش سیناپرس، لازم به ذکر است قرار است در طول یک سال، ۷۰۰ شرکت‌ کننده از بیش از ۲۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های فدرال، ۲۰۰ مطالعه را در مسیرهایی به طول ۱۲ هزار کیلومتر انجام دهند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل