ماه کامل زلزله را تشدید می کند

از قرن 19 میلادی محققان این سوال را مورد بررسی قرار دادند که آیا کشش گرانشی ماه و خورشید می تواند فعالیت های لرزه ای بر روی زمین را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر. در سال های اخیر شواهدی به دست آمد که تائید کننده این امر بود که وقوع جز و مد در اقیانوس ها به صورت دو نوبت در طول روز می تواند موجب لرزش های کوچکی در سطح زمین شود. با این حال این رابطه تا به امروز محدود به محیط های خاص و تنها بخشی از جهان بود.

اکنون شواهد به دست آمده در این تحقیق حاکی از رابطه ای میان زمین لرزه ها و حرکات ماهیانه قمر زمین هستند. این گروه تحقیقاتی با بررسی سه پایگاه داده لرزه ای جداگانه توانستند مابین چندین زمین لرزه بزرگ اتفاق افتاده در سال های اخیر و میزان فشار جزر و مد بالا ارتباط برقرار کنند. با این حال هنوز اطلاعاتی درباره چگونگی تشکیل و تکامل زمین لرزه های بزرگ به دست نیامده است اما دانشمندان در این تحقیق به این نتیجه رسیده اند که ترک خوردگی های ناشی از زمین لرزه های بزرگ در مقایسه با زمین لرزه های کوچک در دوره افزایش فشار جرز و مد بیشتر بوده است.

این تحقیق همچنین به این نتیجه رسیده است که اثرات هرچند کوچک جزر و مد می تواند زمین لرزه را بزرگ تر کند. نیکولاس ون در الست از سازمان زمین شناسی ایالات متحده در این باره گفت: «در نظر گرفتن میزان کوچکی فشار جزر و مد در مقایسه با استرس تولید شده در زمین لرزه در حال انجام بسیار جالب است.» البته بسیاری از عوامل دیگر در آغاز زمین لرزه موثر هستند و البته اهمیت نقش مقر کره زمین در این باره بسیار زیاد است. همچنین نتایج به دست آمده از این تحقیق می تواند برای پیش بینی وقوع زلزله مفید باشد.