نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۸۰۰ کیلومتر با یک شارژ: با جايگزين بنزین خودرو آشنا شوید

یک قرن قبل، خودرو‌هایی که با برق‌کار می‌کردند بیشتر از آن‌هایی بودند که با بنزین کار می‌کردند.
اما نیاز برای طی مسافت بیشتر، در دسترس تر بودن منبع سوخت و زیرساخت قابل‌اطمینان نیرو، خیلی زود موتورهای احتراق داخلی را به‌عنوان ابزاری برای حمل نقل، به دیگر رقبای خود برتری پیدا کرد.
اما حالا رانندگان قصد دارند که از بنزین فاصله گرفته و دوباره به سمت برق، به‌عنوان منبع سوختی آرمانی، برگردند. اما هنوز هم همان مشکلات وجود دارد. آی‌بی‌ام و شرکایش در حال حل کردن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گسترش خودروهای برقی هستند: مسافت محدود باتری.

پادزهری برای “هراس از مسافت” با جايگزين بنزین خودرو 

اکثر مردم برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سلامت محیط‌زیست از خودرو الکتریکی استفاده می‌کنند. اما هراس از مسافت، ترس از گیر افتادن به خاطر خالی شدن باتری، مهم‌ترین دلیلی بود که ۶۴ درصد از مشتری‌ها برای بدگمانی موقع خرید خودرو برقی مطرح کردند.
خودروهای برقی معمولاً فقط می‌توانند ۱۶۰ کیلومتر را با فناوری امروزی باتری‌های لیتیوم-یونی (ال‌آی‌بی) طی کنند. فناوری ال‌آی‌بی نمی‌تواند آن‌قدر سبک شود که بتوان ۸۰۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ کردن بپیماید و یا آن‌قدر ارزان شود که استفاده از آن برای یک خانواده‌ی معمولی به‌صرفه باشد. این مشکل مانع بزرگی برای خودروهای برقی محسوب می‌شود.
با توجه به این مشکل، آی‌بی‌ام پروژه‌ی باتری ۵۰۰ را در سال ۲۰۰۹ شروع کرد. پروژه‌ای برای ساخت نوع جدید از فناوری باتری لیتیوم-هوا که امید می‌رود بتواند چگالی انرژی باتری را ده برابر کند و به طرز چشمگیری میزان انرژی تولیدی و ذخیره‌ای آن را افزایش دهد. امروز، محققان آی‌بی‌ام روند پایه‌ای واکنش‌های شیمیایی شارژ و تخلیه‌ی باتری‌های لیتیوم-هوا با موفقیت به نمایش گذاشتند.
به گزارش فردانما،در سال ۲۰۱۲، بزرگان این صنعت، سنترال گلس و آساهی کاسی به این پروژه ملحق شدند. هرکدام کوله باری از نوآوری‌های مواد خودروهای برقی را با خود آورده‌اند تا به آی‌‌بی‌ام کمک کنند که این تحقیق را به‌پیش ببرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل