نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هر آنچه لازم است در مورد عسل آویشن بدانید!

یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوع عسل که در بین ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است، عسل آویشن است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع عسل بر پایهٔ آویشن بوده و به دلیل خواصی که دارد، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تنها گیاه تشکیل‌دهندهٔ این عسل آویشن نیست. بلکه از گیاهان دیگری نیز به وجود آمده‌است، ولی مقدار آویشن آن روی عسل غالب است و فراوانی بسیاری دارد. این عسل همانند گیاه آویشن، دارای رایحه‌ای بی‌نظیر بوده و طعم و خواص خاص خود را دارد. همچنین دارای مزایای بسیاری است که در ادامهٔ این مطلب به بررسی آن‌ها به طور کامل می‌پردازیم.

عسل آویشن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، آویشن یک گیاه کوهی بوده که برای سرماخوردگی و درمان هر نوع عفونت کاربرد بسیاری دارد. هنگامی که زنبورعسل جوان با استفاده از گردهٔ این گیاه دارویی عسل تولید می‌کند، خواص آن به عسل منتقل می‌شود. از این رو شباهت بسیار زیادی بین ویژگی‌های آویشن و خواص عسل آویشن وجود دارد. این عسل ممکن است از یک یا چند گل به وجود آمده باشد که مقدار یکی از آن‌ها در عسل بیشتر است. برای این‌که این نوع از عسل تک گله باشد، باید 45 درصد گرده‌ها از گیاه آویشن گرفته شود. به‌طور کلی این عسل از دو روش به‌دست می‌آید که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم:

استفاده از آویشن وحشی

در این روش، زنبوردار کندو‌های خود را در مناطقی قرار خواهد داد که آویشن به‌صورت وحشی و خودرو رشد می‌کند. به‌عنوان مثال، آویشن وحشی در مناطقی مانند البرز، سبلان و قسمت‌هایی از زاگرس رشد می‌کند.

استفاده از آویشن کشت‌شده

در روش دوم، زنبوردار کندو‌های خود را در مناطقی قرار می‌دهد که آویشن در آنجا کشت شده‌است و از آن برای مصارف دارویی و اسانس‌گیری استفاده می‌شود. در حالت کلی، می‌توان گفت این روش نسبت‌به روش دوم مطمئن‌تر بوده و درصد بیشتری از آن را شهد آویشن تشکیل خواهد داد.

ویژگی‌های ظاهری عسل آویشن

برخلاف سایر عسل‌های دیگر، این نوع از عسل دارای رنگ و مزه و بوی خاصی است و با توجه به این موارد، با سایر عسل‌ها متمایز می‌شود. در ادامه به بررسی بو، مزه و رنگ عسل با گردهٔ آویشن می‌پردازیم:

  1. به دلیل داشتن مقدار بالایی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر و آهن، عسل آویشن دارای یک طعم تلخ و تند بوده که احتمالاً برای بعضی از افراد قابل‌قبول نباشد. با این حال بسیاری از مردم به دلیل خواص بهداشتی و درمانی آن، عسل آویشن را به‌عنوان یکی از بهترین انواع عسل‌ها انتخاب می‌کنند.
  2. بوی عسل آویشن معمولاً شیرین و ملایم است و با عطر خاصی از عسل و آویشن که به‌طور طبیعی در آن وجود دارد ترکیب می‌شود.

خواص عسل آویشن

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، خواص عسل آویشن به مقدار بسیار زیادی، وابسته به گیاه آویشن است. به همین دلیل خواصی که برای آویشن وجود دارد را می‌توان برای عسل نیز نام برد. بنابراین برخی از مهم‌ترین خواص عسل آویشن عبارت است از:

البته لازم است بدانید خواص این مادهٔ خوراکی بسیار گسترده‌تر از موارد بیان‌شده است.

طبع عسل آویشن چیست؟

اگر بخواهیم طبع عسل آویشن را بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم دارای طبعی گرم و خشک است. این بدان معناست که این عسل دارای گرمای خفیف و خشکی ملایم می‌باشد. بنابراین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و حساس هستند، بهتر است قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنند.

نشانه‌های اصل بودن عسل آویشن چیست؟

بدون شک برای بهره‌بردن از خواص عسل آویشن، باید از عسلی استفاده کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ اما اکنون ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که عسل آویشن خوب، از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

  1. ابتدایی‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، رنگ عسل آویشن است. بنابراین در این زمینه دقت داشته باشید که عسلی را تهیه کنید که رنگ کهربایی داشته باشد.
  2. بوی این عسل، شیرین و کمی مایل به تلخی است. اگر عسل شما بوی مضطرب‌کننده و شیرین دارد، احتمالاً با شیرین‌کننده‌ها مخلوط شده‌است.
  3. به طعم و مزهٔ عسل دقت داشته باشید. مزه‌ٔ اصلی این عسل، شیرین رو به تلخ است.
  4. عسل آویشن به‌صورت عمومی دارای ماندگاری بالایی است و پس از مدتی شفافیت خود را از دست می‌دهد.
  5. همچنین درنهایت در نظر داشته باشید که این عسل را تاحدالمکان از زنبوردار‌ها و مکان‌های معتبر مانند آهوتا تهیه کنید.
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل