نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سالروز پرتاب ماهواره خیام

سال گذشته سه‌شنبه هجدهم مردادماه ۱۴۰۱ دقیقا چنین روزی همه کشور پر از غرور و شادی بود و برای آنهایی که چندسال زحمت کشیده بودند تا افتخاری دیگر برای ایران به دست بیاورند، لحظاتی پر از استرس و فشار که چشم امیدشان به خیام و قرار گرفتن آن در مدار 500کیلومتری زمین بود.

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به‌وقت تهران انجام شد. تمامی مراحل پرتاب با موفقیت سپری شد و امروز یکسال است که خیام در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در حال چرخش است.

عمر عملیاتی ماهواره خیام پنج سال اعلام شده و از نوع سنجش از راه دور است. ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت و با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

این ماهواره با وزنی حدود ۶۰۰ کیلوگرم برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش مرزهای کشور، پایش تغییرات کاربری و پایش معادن و اکتشافات معدنی  طراحی و ساخته شد و ماموریت رصد و ارسال داده های در این حوزه را دارد که پایگاه فضایی ماهدشت، پایگاه دریافت کننده اطلاعات ماهواره خیام واقع در استان البرز است.

گفتنی است، مرکز کنترل عملیات ماهواره ، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره “خیام” تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققان ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده است، انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را ندارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل