نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میکروبیوم روده بر شدت HIV تاثیرگذار است

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد: باکتری ها و سایر میکروب های روده، نقش پررنگی در جذب ویروس اپشتین بار (EBV) و عفونت HIV، ایفا می کنند. به گفته پژوهشگران، این یافته ‌ها اولین شواهد مستقیمی را ارائه می ‌کنند که نشان می ‌دهد، میکروبیوتای ساکن می ‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی بر ایجاد و آسیب ‌شناسی عفونت توسط این دو عامل بیماری زا داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، HIVیک رتروویروس است که سلول های CD4+ T انسان را آلوده می کند و عمدتاً از طریق خون و دستگاه گوارش منتقل می شود. حدود 40 میلیون نفر در جهان به ویروس HIV مبتلا هستند.

دانشمندان برای اولین بار در این مطالعه، مدل های موشی را ایجاد کردند که فاقد هرگونه میکروب و باکتری بودند.

تیم تحقیقاتی دریافت: خطر ابتلا به ویروس HIV در حیواناتی که دارای میکروبیوم ساکن بودند در مقایسه با حیوانات فاقد میکروب، بین 200 تا 300 درصد بیشتر بود. یافته ها همچنین نشان داده اند، سطوح HIV-RNA در پلاسما و بافت های موش هایی که دارای میکروبیوتای ساکن بودند به ترتیب 34 و هزار برابر بالاتر از موش ‌های فاقد میکروب بود.

سپس پژوهشگران نشان دادند: وجود میکروبیوتای ساکن در روده حیوانات، فرکانس سلول‌ های T CCR5+CD4+، که هدف اصلی عفونت HIV در سراسر روده هستند را افزایش می ‌دهد. بر اساس این کشف، افزایش جذب و تکثیر HIV ممکن است تا حدی ناشی از افزایش تراکم سلول ‌های هدف در روده، پس از قرار گرفتن در معرض HIV از طریق مقعد یا دهان باشد.

محققان اظهار داشتند: یافته های ما، پایه ای برای تحقیقات آینده در زمینه نقش میکروبیوم روده در پیشرفت HIV محسوب می شوند. پزشکان و محققان می توانند رویکردها و درمان های بالینی جدیدی را بر اساس این کشف، ایجاد کنند.

دانشمندان اضافه کردند: هر فرد ترکیب منحصر به فردی از میکروب ها را در روده خود دارد؛ بنابراین، تشخیص اینکه این تنوع، چگونه بر خطر ابتلا به HIV و پیشرفت این بیماری در بین افراد مختلف تأثیر می‌گذارد، بسیار مهم است.

EBV یک ویروس هرپس است که با آلوده کردن سلول های B، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ابتلا به بیماری مونونوکلئوز عفونی شود. تقریباً 95 درصد از جمعیت بزرگسال به عفونت پنهان EBV مبتلا هستند، اما برای برخی از افراد با سیستم ایمنی ضعیف، عفونت EBV می ‌تواند بر ایجاد انواع خاصی از سرطان‌ ها مانند لنفوم هوچکین تأثیر بگذارد.

محققان دریافتند: قرار گرفتن در معرض EBV، منجر به ایجاد تومورهای بزرگی در اندام های مختلف موش‌ های دارای میکروبیوم طبیعی، از جمله طحال، کبد، کلیه و معده شد. این تومورها در موش ‌های فاقد میکروبیوم مشاهده نشد.

دانشمندان افزودند: ما امیدواریم که این یافته ها راه را برای محققانی که به بررسی نقش میکروبیوم بر ایجاد و پیشرفت بیماری های ناشی از پاتوژن های خاص انسانی علاقه مند هستند، هموار کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Biotechnology منتشر شده اند.

مترجم:رهاامیدوار

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل