تشکل های مردمی در بهبود وضعیت محیط زیست کشور موثر عمل کرده اند

رضا درویش که روز سه شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره تجربه های موفق سمن های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی سخن می گفت، هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای عملکرد تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و گردشگری و همچنین انتخاب بهترین تجربه های میدانی سمن های فعال در این حوزه ذکر کرد. 
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تلاش هستند با برگزاری این جشنواره برخی از اتفاقاتی را که در گوشه و کنار این مرز و بوم در حوزه محیط زیست و گردشگری باعث بهبود و افزایش توان سرمایه های اجتماعی در حفاظت از منابع محیط زیستی کشور شده و به هر دلیلی انعکاس پیدا نکرده است، معرفی و تجلیل کند.
درویش در این نشست که با حضور سرپرست دفتر امور تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین مدیر کل توسعه محیط زیست وزارت ورزش و یک نماینده از تشکل های مردمی همراه بود، با اشاره به برخی اقدامات تشکل های مردمی نهاد در رفع برخی مشکلات و معضلات محیط زیست که دولت به تنهایی قادر به رفع آن نیست، مهار تپه های ماسه ای به کمک اهالی سرخ چشمه در خراسان شمالی را از آن جمله دانست.
وی همچنین به افزایش تعداد وحوش در منصورآباد رفسنجان از 20 راس به 700 راس در طول شش سال گذشته با کمک تشکل های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: این در حالی است که این کار در دشتی اتفاق افتاد که مرده بود و تشکل های مردم نهاد با تعامل با دامداران توانستند گام های مناسبی را برای حفظ گونه های زیستی منطقه داشته باشند.
درویش اظهار کرد: اگر امروز چشمه های تولید گرد و خاک در منطقه حسین آباد واقع در خراسان جنوبی کاهش پیدا کرده است و مردم به جای افزایش تولید دام به سمت عروسک سازی به عنوان یک کسب و کاری که سال ها در آن منطقه قدمت دارد، سوق پیدا کرده اند و درآمدزایی دارند، تنها با کمک تشکل های مردم نهاد منطقه بوده است.
تغییر رویکرد درآمدزایی مردم منطقه روستای گل سفید در استان چهار محال بختیاری از محل تبدیل درختان بلوط به زغال به صنایع دستی و کمک های تشکل های مردم نهاد در بازاریابی به مردم منطقه، احیای برخی از تالاب ها در کشور از جمله سه تالاب کانگرازان در نزدیکی شهر مهاباد و دو تالاب دیگر در منطقه بروجن و کنگان فارس و همچنین حفظ برخی از تنوعات زیستی همچون خرس سیاه بلوچی در منطقه جنوب شرق کشور و سمندر در لرستان که شمار این گونه ها به شدت در معرض خطر قرار گرفته بود، از مواردی است که دروش نتیجه تعامل مناسب تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با جوامع محلی برشمرد. 
وی در ادامه تاکید کرد: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در طول سال های گذشته بدون هیاهو و هیچگونه سرو صدایی بسیار مناسب عمل کرده اند و ضمن ایجاد کارآفرینی توانسته اند سرمایه های اجتماعی را برای بهبود وضعیت زیست محیطی بهبود بخشند. 

** تاکنون 18 مدرسه طبیعت در کشور راه اندازی شده است 
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان این که، راه اندازی مدارس طبیعت در کشور به عنوان کاری ارزشمند و بزرگ، از جمله اقداماتی است که با کمک وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین سازمان های مردم نهاد اتفاق افتاده است، از راه اندازی 18 مدرسه طبیعت در کشور خبرداد. 
درویش هدف از راه اندازی این مدارس در کشور را پرورش نسلی دانست که نگاه طبیعی آنها به مواهب طبیعی و زیست محیطی همچون نگاه به فضائل و ارزش های معنوی باشد. 
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تلاش برای معرفی بهتر تشکل های مردمی و همچنین طراحی و ایجاد یک نقشه راه به منظور رفع نگرانی های موجود است. 
درویش با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره تجربه های موفق سمن های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی در یازدهم آبانماه امسال، به استقبال مناسب از این جشنواره اشاره کرد و تصریح کرد: زمان شرکت در جشنواره که قبلا تا 30 شهریور اعلام شده بود تا 15 مهر امسال تمدید شده است. 
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: برای این جشنواره چندین جلسه کارشناسی برگزار شده و شاخص هایی نیز برای معرفی برترین تشکل ها تعریف و درنظر گرفته شده است. 
به گزارش ایرنا، وی با بیان این که در این جشنواره از 10 تجربه مفید تشکل های مردم نهاد معرفی و تجلیل می شود، افزود: برگزاری این جشنواره به طور حتم فرصت مناسبی برای برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور معرفی راز موفقیت های تشکل های مردم نهاد به یکدیگر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا