شرکت های فناور نقش مهمی در تامین نیازهای اساسی کشور دارند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: شرکت های فناور و نوآور، دانش بنیان، مراکز رشد و کارآفرینی مستقر در پارک علم و فناوری نقش مهمی در تامین نیازهای اساسی کشور دارند.

دکتر علی حقیقی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: ما سعی کرده ایم در راستای سیاست های کلی کشور با توجه به بودجه ای که در دسترس داریم، حداکثر حمایتی از شرکت های فناور، نوآور، دانش بنیان، مراکز رشد و کارآفرینی مستقر در پارک علم و فناوری به عمل آوریم زیرا این شرکت ها و مراکز نقش مهمی در تامین نیازهای اساسی کشور دارند.

وی افزود: هر شرکتی که با توجه به نیاز جامعه و میزان اشتغالی که برای جوانان ایجاد می کند، می تواند به شکوفایی تولید کشور و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند. ما نیز در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در راستای این وظایف ذاتی پارک های علم و فناوری عمل می کنیم.

حقیقی اظهارداشت: در حال حاضر شرکت های فناور و نوآور این مجموعه طیف وسیعی از محصولات مختلف را تولید می کنند.، کولرهای آبی کم مصرف یکی از محصولاتی است که در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان تولید می شود. این محصول تاییدیه اش را از وزارت نیرو اخذ کرده است و 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند. بازدهی میزان سرمای تولیدی این کولرها نسبت به کولرهای آبی دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: همچنین محصولات مختلفی در صنایع مختلف نظامی و فناوری دیگر در داخل تولید می شود. برخی از این محصولات وارداتی بودند که اکنون در تامین آن از خارج بی نیاز شده ایم. برخی دیگر از محصولات نیز مانند کولرهای آبی اصلاح شده اند و راندمان و بازدهی کار را افزایش داده ‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در راستای اقدامی که انجام می دهند، افزایش پیدا می کند. ما یک سری شاخص ها و معیارها داریم که بر اساس آن شرکت ها ارزیابی می شوند. چنانچه شرکت ها بتوانند شاخص های ارزیابی را به درستی پشت سر بگذارند، تبدیل به واحد دانش بنیان می شوند.

حقیقی یادآورشد: هم اکنون 20 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مان مستقر است. تعدادی شرکت نیز در حال ارزیابی قرار دارند که باید از سوی معاونت علمی پرونده هایشان مورد بررسی قرار بگیرد. این شاخص های ارزیابی دانش بنیان شدن، اعتبار مشخصی دارند که شرکت ها باید سالانه آنها را ارایه دهند؛ شرکت ها باید مستندات را بفرستند تا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی به سیناپرس گفت: قطعا در تحقق این مهم هم افزایی نهادی دولتی بسیار می تواند نقش آفرین باشد زیرا همواره استفاده از خرد جمعی توصیه می شود و مشکل گشاست. اگر ما بتوانیم منابعی که در اختیار داریم ( چه در بخش خصوصی و چه بخش دولتی) را کنار هم قرار دهیم، حجم قابل قبولی از منابع در اختیارمان قرار خواهد گرفت. این منابع را می توانیم در اختیار شرکت ها قرار دهیم. شرکت ها نیز می توانند با استفاده از این منابع مشکلات اقتصادی خودشان را رفع کنند و میزان تولید و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

گفتگو: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا