نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلامت مغز مادر در بارداری به نسل های بعد هم منتقل می شود

یافته های یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: مادرانی که از ترکیب طبیعی استفاده می ‌کنند که سلامت مغز را در بارداری بهبود می ‌بخشد، ممکن است فواید آن را به فرزندان و حتی نوه‌های خود منتقل کنند.

به گزارش سیناپرس، قرار گرفتن در معرض تغییرات محیطی و رژیم غذایی می تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در فرزندان حیوانات شود. با بررسی یک گونه از کرم ها به نام Caenorhabditis elegans، که حاوی ژن‌های زیادی هستند که در انسان نیز یافت می ‌شود، محققان دانشگاه موناش دریافتند که مادرانی که در اوایل بارداری سیب و گیاهان می ‌خورند می ‌توانند از سلامت مغز فرزندان و نوه‌های خود محافظت کنند.

به طور خاص، محققان آکسون‌ها را بررسی کردند: تکانه‌های الکتریکی را بین سلول‌های عصبی (نورون‌ها) منتقل می ‌کنند. سلامت آکسون توسط مجموعه ای یکنواخت از میکروتوبول ها حفظ می شود که مواد ضروری مانند آر ان ای، پروتئین ها و لیپیدها را انتقال می دهند. میکروتوبول‌های معیوب، عرضه این مواد را مختل کرده و باعث شکنندگی آکسون می ‌شوند که با اختلالات نورودژنراتیو مرتبط است.

راجر پوکاک (Roger Pocock) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: ما پرسیدیم که آیا محصولات طبیعی موجود در رژیم غذایی می ‌توانند این آکسون‌ها را تثبیت کرده و از شکستگی جلوگیری کنند یا خیر.

محققان از مدلی از کرم ها استفاده کردند که حاوی آکسون های شکننده ای بود که با افزایش سن حیوان می شکند. پژوهشگران دریافتند: تامین اسید اورسولیک برای کرم ها، یک ترکیب طبیعی موجود در پوست سیب، رزماری و مریم گلی، شکنندگی آکسون را کاهش می دهد. قبلاً مشخص شده بود که اسید اورسولیک دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است.

پوکاک در این باره گفت: ما مولکولی را در سیب و گیاهان دارویی شناسایی کردیم که شکنندگی آکسون را کاهش می ‌دهد. او افزود: ما دریافتیم که اسید اورسولیک باعث فعال شدن ژنی می شود که نوع خاصی از چربی را می سازد. این چربی خاص همچنین با بهبود انتقال آکسون و در نتیجه سلامت کلی آن، از شکنندگی آکسون با افزایش سن حیوانات جلوگیری کرد.

این چربی یک اسفنگولیپید به نام اسفنگوزین-1-فسفات (S1P) است. اسفنگولیپیدها در سیستم عصبی مرکزی یافت شده و در رشد بافت، شناسایی سلول و چسبندگی شرکت می کنند. محققان دریافتند که اسفنگولیپید بلعیده شده باید از روده مادر به تخمک های داخل رحم برود تا از آکسون ها در فرزندان محافظت کند. جالب توجه است که محققان دریافتند که این حفاظت به نسل های بعدی نیز ادامه می یابد.

به گزارش سیناپرس، پوکاک در پایان گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی مادر می تواند نه تنها بر مغز فرزندان بلکه بر روی نسل های بعدی تأثیر بگذارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Nature Cell Biology منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل