نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فضاپیمای هندی به مدار ماه رسید

یکی از کشورهای جهان که طی سال های اخیر بی سر و صدا و چراغ خاموش در حال توسعه قدرت فناوری های فضایی خود بوده، هندوستان است که در حال حاضر پس از اعزام موفق کاوشگر به مریخ، عزم خود را برای تصرف ماه جزم کرده است.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته سازمان تحقیقات فضایی هند توانست  فضاپیمای Chandrayaan-3 را با موفقیت در مدار ماه قرار دهد. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، عملیات هدایت و پشتیبانی از این کاوشگر ماه از مرکز ISRO Telemetry, Tracking and Command Network (ISTRAC) در شهر بنگلور واقع در جنوب هندوستان انجام شده و عملیات مانور این فضاپیما در ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز آغاز شد.

به گفته آژانس فضایی هندوستان، چاندرایان – ۳  در طی این عملیات با موفقیت در مدار ماه قرار گرفت. پس از اتمام این مانور بسیار مهم،، سازمان تحقیقات فضایی هند در پلتفرم رسانه اجتماعی X خود یا همان توئیتر سابق نوشت: ماموریت چاندرایان – ۳  برای استقرار در مدار قمر زمین با موفقیت اجرا شده و اکنون می توانیم گرانش ماه را احساس کنیم.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این مدارگرد قمری قرار است چهار مانور مداری را در ماه انجام داده و در نهایت این فضاپیما خود را به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری از سطح ماه رسانده و در مدار نهایی خود مستقر می شود. اولین مجموعه از این مانور های برنامه ریزی شده قرار است در ساعت ۱۱ امشب آغاز شود.

سخنگوی آژانس فضایی هندوستان همچنین گفت: عملیات بعدی، مانور کاهش مدار است که برای امروز یکشنبه برنامه ریزی شده و قرار است حدود ساعت ۱۱ شب از سایت مدیریت مستقر در بنگلور اجرا شود.

به گزارش سیناپرس، از نظر فنی، چاندرایان – ۳ از یک ماژول فرودگر موسوم به LM، یک ماژول پیشرانه موسوم به PM  و یک ماه نورد تشکیل شده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، جدایی PM و LM قرار است در سه شنبه هفته بعد انجام شده و همچنین قرار است یک مجموعه مانورهای ویژه قبل از مرحله فرود روی ماه نیز توسط این کاوشگر انجام شود. انتظار می رود این فرودگر در تاریخ یکم شهریور در ساعت 5:47 بعد از ظهر بر روی سطح ماه فرود آید.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: thehindu

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل