چگونه خرید کودکان را مدیریت کنیم؟

لیست خرید تهیه و بودجه را مشخص کنید

اولین قدم برای یک خرید کامل و در عین حال اقتصادی، تهیه لیست اقلام مورد نیاز است؛ با در نظر گرفتن پایه تحصیلی فرزندان، فهرستی از کالاهای مورد نیاز آنها را تهیه کنید. برای جلوگیری از خرید اقلام غیرضروری، حتما با معلم یا مسئولین مدرسه مشورت کنید و از تجربیات سایر والدین نیز استفاده کنید.

باتوجه به فهرست تهیه شده، بودجه مورد نظر برای خرید و سهم هم فرزند را بدقت مشخص کنید. به جای استفاده از کارت اعتباری بهتر است به صورت نقدی خرید کنید تا بتوانید مدیریت بهتری بر میزان خریدهای خود داشته باشید.

خانه را بدقت بررسی کنید

شاید باور کردن این مسأله کمی سخت باشد، اما با جستجو در انباری منزل یا کمد فرزندان می توانید تعداد زیادی دفتر، مداد، خودکار، پاک کن و سایر لوازم استفاده نشده از سال تحصیلی گذشته را پیدا کنید. تعداد اقلام موجود را در فهرست تهیه شده یادداشت کنید تا از خریدهای بی مورد و غیرضروری خودداری کنید.

همچنین با کمی دقت و بررسی انباری منزل، می توانید میز تحریر یا لوازم دیگری متعلق به فرزندان بزرگتر خود را پیدا کنید که با اندکی تغییر و رنگ کردن، براحتی قابل استفاده خواهند بود. 

برای خرید فرزندان محدودیت بگذارید

کودکان هرچه بزرگتر شده و بیشتر در جامعه قرار می گیرند، سطح توقعات شان نیز افزایش پیدا می کند و از والدین انتظار دارند که "جدیدترین و بروزترین" کالاها را برای آنها خریداری کنند. بسیاری از والدین از لحاظ مالی توانایی تأمن تمامی خواسته های فرزندان را ندارند و در عین حال، محدودت قائل نشدن در هنگام خرید، فرزندان را پر توقع و مغرور می کند.

با فرزندان خود صادق باشید و درخصوص بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید، با آنها صحبت کرده و اولویت های خرید را مشخص کنید. آموزش نحوه مدیریت پول در این سنین به کودکان باعث می شود تا آنها ارزش کار کردن و پول درآوردن را بدرستی درک کنند.

در عین حال اجازه دهید که فرزندان 2 یا 3 کالای ویژه – در سطح قیمت مشخص شده – را به انتخاب خود خریداری کنند تا حس استقلال در خرید را تجربه کنند.

در خرید کیف و کفش دقت کنید

برای خرید کیف و کفش مناسب، زمان کافی اختصاص دهید. کیف های نامناسب و کوله پشتی های سنگین می توانند به گردن، شانه ها و ستون فقرات دانش آموز فشار وارد کرده و باعث بروز آسیب های مزمن شوند. در خرید کیف دقت کنید که در عین وزن سبک، از استحکام خوبی برخوردار باشد.

یک جفت کفش مناسب، به حفظ سلامت پا، کمر و ستون فقرات کمک می کند. بدلیل جنب و جوش بسیار زیاد دانش آموزان، سعی کنید کفشی کاملا متناسب با اندازه پای فرزند خود خریداری کنید. درصورت که بودجه کافی در اختیار دارید، کفش مناسب ورزش نیز تهه کنید.

کمی هزینه بیشتر برای خرید کیف و کفش مناسب، هم به حفظ سلامتی فرزندان کمک می کند و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از خریدهای مجدد (بدلیل خراب شدن زودهنگام کیف و کفش) جلوگیری می کند.

به صورت عمده خرید کنید

اگر دو یا سه فرزند دانش آموز دارید، یا در جمع دوستان و اقوام تعداد زیادی دانش آموز وجود دارند، می توانید برخی اقلام مانند دفتر، مداد، خودکار و پاک کن را به صورت عمده و در بسته های 50 تا 100 عددی خریداری کنید.

برای این کار، حتما فهرستی از اقلام مورد نیاز هر خانواده تهیه کنید و سپس اقدام به خرید به صورت عمده کنید. این روش بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و رقم کمتری را به نسبت خریدهای تک پرداخت خواهید کرد.

از نمایشگاه های ویژه بازگشایی مدارس خرید کنید

با فهرست تهیه شده از اقلام مورد نیاز، به همراه فرزندان به نمایشگاه های ویژه بازگشایی مدارس مراجعه کنید. در این نمایشگاه ها، طیف وسیعی از لوازم التحریر و سایر کالاها وجود دارند. برای یک خرید اقتصادی، ابتدا کل غرفه ها را بازدید و قیمت ها را یادداشت کنید و در انتها، نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز اقدام کنید.

فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها نیز در آستانه فصل بازگشایی مدارس، تخفیف های مناسبی برای خرید در نظر می گیرند. برای مدیریت خرید و صرفه جویی در هزینه ها، از خرید اقلامی خارج از لیست تهیه شده جدا خودداری کنید.

از فروشگاه های آنلاین خرید کنید

ترافیک سنگین، نبود جای پارک کافی، شلوغی مراکز خرید و صف های طولانی صندوق، از بزرگترین معضلات فصل بازگشایی مدارس محسوب می شوند.

به لطف توسعه فروشگاه های آنلاین، امکان خرید و بدون دردسر اقلام مدرسه از منزل فراهم شده است. فروشگاه های آنلاین، طیف وسیعی از اقلام مورد نیاز دانش آموزان را با تخفیف های مناسب عرضه می کنند. مزیت این روش خرید، خرید سریع و آسان، دریافت کالا درب منزل، عدم نیاز به استفاده از خودروی شخصی، کمک به کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری است.

 

منابع: moneycrashers / cbc.ca / health.harvard.edu

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا