نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهاد دانشگاهی نهادی نخبگانی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را نهادی نخبگانی دانست که توانسته است از نخبگانی که در سراسر کشور حضور دارند، استفاده کرده و بین علم، صنعت و نیازهای جامعه پیوند برقرار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات امنا جهاددانشگاهی، درباره جهاددانشگاهی و دستاوردهای این نهاد گفت: ویژگی برجسته این نهاد، نخبگانی و به تعبیری غیردولتی بودن است، ولو مشمول حمایت‌های دولت است، اما توانسته است از نخبگانی که در سراسر کشور حضور دارند، استفاده کرده و بین علم و صنعت و نیازهای جامعه پیوند برقرار کند.

وی افزود: یکی از آسیب‌ها و مشکلاتی که هنوز در جامعه دانشگاهی وجود دارد، این است که به مسائل بنیادی با صرف نظر از کاربرد و اثربخشی آن‌ها می‌پردازند، هر چند قطعا نیاز به تحقیقات بنیادی داریم، اما امروزه تحقیقات بنیادی، ارتباط وثیقی با تحقیقات کاربردی دارد و این تقسیم صناعی و دوگانه که تحقیقات یا بنیادین یا کاربردی هستند، تقسیم‌بندی صحیحی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: امروزه ریاضیات با مسائل کوانتوم و کوانتوم با مسائل مخابرات، کامپیوتر و فنی – مهندسی پیوند دارد، آیا می‌شود ما ریاضیات را از کوانتوم جدا کنیم، اصلاً امکان دارد فیزیک کوانتومی را از مخابرات و مهندسی جدا کرد؟ این علوم درهم تنیده هستند؛ بنابراین کسانی که به دنبال مقالاتی هستند که صرفاً دانش‌بنیان است، در تفکر ۲۰ – ۳۰ سال پیش تنفس می‌کنند.

به گزارش سیناپرس به نقل از جهاددانشگاهی، وی با بیان این که امروزه مسئولان ما در وزارت علوم و وزارت بهداشت به این نکته توجه دارند و بین علم و مهندسی علم و فناوری علم و جامعه ارتباط برقرار می‌کنند، تصریح کرد: این ویژگی از بدو تاسیس جهاددانشگاهی وجود داشته است و یک نهاد علمی بنیادمحور صرف نیست و از علوم بنیادی بهره می‌برد، برای این که مساله‌های کاربردی را حل کند. در مجموعه رویان هم این ظرفیت وجود دارد و توانسته است آثار و برکات خوبی داشته باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل