اندازه گیری فعالیت مغز با فناوری واقعیت مجازی

به گزارش سیناپرس همدان، محققان یک هدست واقعیت مجازی تجاری را اصلاح کرده‌اند و به آن توانایی اندازه‌گیری فعالیت مغز را ‌دادند تا نحوه واکنش ما به محرک ها، عوامل استرس‌زا و سایر عوامل خارجی را بررسی کند.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس در آستین یک حسگر الکتروانسفالوگرام غیر تهاجمی (EEG) ایجاد کردند که آن را در یک هدست Meta VR نصب کردند که می تواند به راحتی برای مدت طولانی استفاده شود. EEG فعالیت الکتریکی مغز را در طول فعل و انفعالات VR به طورهمه جانبه اندازه گیری می کند. این تحقیق در Soft Science منتشر شده است.

این دستگاه می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد، از کمک به افراد مبتلا به اضطراب گرفته تا اندازه گیری توجه یا استرس روانی هوانوردان با استفاده از شبیه ساز پرواز و دادن فرصتی به انسان برای دیدن از طریق چشم یک ربات.

نانشو لو، استاد گروه مهندسی هوافضا و مکانیک دانشکده مهندسی کوکرل که این تحقیق را رهبری می‌کند، می‌گوید: واقعیت مجازی بسیار پیچیده تر از انجام کاری روی یک صفحه بزرگ است. این به کاربر تجربه واقعی تری می دهد و فناوری ما به ما این امکان را می دهد تا اندازه گیری های بهتری از واکنش مغز به آن محیط بدست آوریم.

جفت شدن سنسورهای VR و EEG در حال حاضر راه خود را به حوزه تجاری باز کرده است. با این حال، دستگاه‌هایی که امروزه وجود دارند پرهزینه هستند و محققان می‌گویند الکترودهای آن‌ها برای کاربر راحت‌تر است و زمان پوشیدن بالقوه را افزایش می‌دهد و کاربردهای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بهترین دستگاه‌های EEG امروزی از یک کلاه پوشیده شده با الکترود تشکیل شده‌اند، اما با هدست VR به خوبی کار نمی‌کند. و تک تک الکترودها برای بدست آوردن یک قرائت قوی تلاش می کنند زیرا موهای ما مانع از اتصال آنها به پوست سر می شود. موفق ترین الکترودها از نوع سفت و شانه ای شکل هستند که برای اتصال به پوست از بین موها وارد می شوند، که البته تجربه ای ناراحت کننده برای کاربر به همراه دارند.

هانگبیان لی، یکی از همکاران تحقیقاتی در آزمایشگاه لو، گفت: همه این گزینه های اصلی دارای نقص های قابل توجهی هستند که ما سعی کردیم با سیستم خود بر آنها غلبه کنیم.

برای این پروژه، محققان یک الکترود اسفنجی ساخته شده از مواد نرم و رسانا ایجاد کردند که بر این مشکلات غلبه می کند، تلاشی که توسط لی رهبری می شود. این هدست اصلاح‌شده دارای الکترودهایی است که روی بند بالایی و پد پیشانی، یک مدار انعطاف‌پذیر با مسیر رسانا مشابه نقطه گذاری الکترونیکی لو، و یک دستگاه ضبط EEG متصل به پشت هدست است.

این فناوری در پروژه تحقیقاتی بزرگ دیگری در UT Austin نقش خواهد داشت: یک شبکه تحویل مرسوله با ربات که همچنین به عنوان بزرگترین مطالعه تا به امروز در مورد تعاملات انسان و ربات عمل خواهد کرد.

لو بخشی از این پروژه است و هدست های VR توسط افرادی که با ربات ها سفر می کنند یا در یک اتاق کنترل از راه دور استفاده می شود. آنها می توانند از منظر ربات به تماشای آن بپردازند و دستگاه همچنین بار ذهنی این مشاهدات را برای دوره های طولانی اندازه گیری می کند.

لوئیس سنتیس، استاد دپارتمان مهندسی هوافضا و مهندسی مکانیک که پروژه تحویل با ربات را رهبری می کند و یکی از نویسندگان مقاله VR EEG است، گفت: اگر بتوانید از طریق چشمان ربات ببینید، تصویر واضح تری از واکنش مردم به آن ترسیم می کند و به اپراتورها اجازه می دهد تا ایمنی آنها را در صورت بروز حوادث احتمالی کنترل کند.

محققان برای آزمایش قابلیت ارتباط لحظه ای هدست VR EEG، یک بازی ساختند. آنها با خوزه دل آر. میلان، یکی از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر خانواده چاندرا و دانشکده پزشکی دل و متخصص در رابط‌های مغز و ماشین کار کردند تا شبیه‌سازی رانندگی ایجاد کنند که کاربر را وادار می‌کند دکمه‌ای را برای واکنش به اتفاقات فشار دهد.

EEG فعالیت مغزی کاربران را هنگام تصمیم گیری رانندگی اندازه گیری می کند. در این مورد، نشان می دهد که سوژه ها چقدر به دقت به اطراف توجه می کنند.

محققان اسناد اولیه ثبت اختراع را برای EEG ثبت کرده‌اند و آماده مشارکت با شرکت‌های VR برای ایجاد نسخه داخلی این فناوری هستند.

منبع: Soft Science

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا