طراحی و تولید کیت تشخیصی HPV با اتکا به دانش ایرانی

کیت HPV یک ابزار تشخیصی و درمانی ویروس پاپیلومای انسان (HPV) محسوب می شود. این کیت عمدتا وارداتی است و با قیمت گزاف در بازار داخلی به فروش می رسد اما اکنون پژوهشگران یکی از شرکت های پژوهشگاه ابن سینا موفق به طراحی و تولید این کیت تشخیصی شده اند.

دکتر صدرالدین محمدی، عضو پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی ابن سینا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: پژوهشگران این مجموعه ابتدا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی محصولات را انجام می دهند. پس از آنکه محصولات به مرحله تولید رسید، کار بازاریابی محصولات را آغاز می کنند. عمده محصولاتی که این شرکت تولید می کند شامل انواع آنتی بایدی های پلی کلونال و مونوکلونال، انواع کیت های بیوشیمیایی و مولکولی، انواع پروتئین های نوترکیب و … است که برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و اغلب در مراکز آزمایشگاه تشخیص طبی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دکترای بیوشیمی افزود: پیش از این نیز همزمان با شیوع ویروس کرونا موفق به طراحی و تولید کیت تشخیصی کووید19 شده ایم. این کیت ها نیز وارداتی بود اما اکنون صفر تا صد آن توسط محققان پژوهشگاه ابن سینا تولید می شود و در مراکز درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا هم پژوهشگران این مجموعه موفق به طراحی و تولید کیت تشخیصی HPV شده اند. همچنین کارهای تحقیقاتی و پژوهشی این طرح انجام شده و مراحل پایانی اش را سپری می کند و در حال اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

این پژوهشگر به مشکلات اجرایی این طرح ها اشاره کرد و گفت: بیشتر برای اجرای این طرح ها با مشکل مالی مواجه هستیم. از زمانی که یک طرحی نوشته و دفاع می شود تا زمانی که به مرحله پایان برسد باید زمان طولانی را سپری کند. چنین امری باعث می شود برخی از طرح ها دیگر موضوعیت و توجیه اقتصادی نداشته باشند. اغلب طرح ها باید در زمان خودشان اجرایی شوند مانند کیت کرونا که در زمان خودش تولید شد. زمانی که این کیت به شدت در ایران مورد نیاز بود و واردات آن به سختی انجام می شد، اگر تامین مالی برای تولید آن صورت نمی گرفت، تولید کیت کرونا پس از آن دیگر فایده ای نداشت، بنابراین هرگاه متخصص و پژوهشگری احساس کند، طرحی مورد نیاز کشور است، دولت باید از آن طرح حمایت کند تا گره ای از مشکلات جامعه باز شود. قطعا اگر در این زمینه غفلت کنیم، رقبای ما می توانند در این مساله از ما سبقت بگیرند.

محمدی در پایان اظهارداشت: عقل و منطق حکم می کند زمانی که ما قادر به تولید محصولی در داخل کشور با همان کیفیت و قیمت مناسب تر هستیم باید آن را تولید کنیم تا دیگر درگیر پروسه طولانی واردات نشویم که به تبع آن ارز زیادی از کشور خارج می شود. ما حتی می توانیم این محصولات را به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم. چه بسا محصولاتی که اکنون به کشورهایی مانند عمان و افغانستان صادر می شوند.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا