نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم مراقبت ویژه از زنان دارای اختلال دو قطبی در حین بارداری

مطالعات تیمی از روانپزشکان و روانشاسان آمریکائی نشان می دهد زنانی که دارای اختلال دو قطبی بوده یا در نزدیکان آن ها این اختلال دیده می شود، به نسبت سایر زنان در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به اختلالات روانی پس از زایمان بوده و احتمال آسیب رساندن این افراد به خود یا نوزادانشان بر اثر این بحران های روحی ، بسیار بیشتر از سایرین است.

زنانی که دارای این اختلال هستند باید در دوران بارداری تحت درمان و کنترل و مراقبت های ویژه باشند، به طور عادی هیچ کس دوست ندارد در حین دوران بارداری یا تغذیه نوزاد با شیر مادر، دارو مصرف کند اما در این مورد خاص باید استثنا قائل شد زیرا عدم درمان و کنترل این اختلال می تواند عواقبی بسیار ناگوار مانند خودکشی مادر یا قتل نوزاد توسط وی را در پی داشته باشد.

در همین رابطه پرفسور کاترینا وینسر از اساتید دانشگاه نورثوسترن در شیکاگوی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: این موضوع بسیار حیاتی محسوب شده و زنانی که دارای این اختلال هستند باید در دوران بارداری تحت درمان و کنترل و مراقبت های ویژه باشند، به طور عادی هیچ کس دوست ندارد در حین دوران بارداری یا تغذیه نوزاد با شیر مادر، دارو مصرف کند اما در این مورد خاص باید استثنا قائل شد زیرا عدم درمان و کنترل این اختلال می تواند عواقبی بسیار ناگوار مانند خودکشی مادر یا قتل نوزاد توسط وی را در پی داشته باشد.

گفتنی است علاوه بر این موضوع، یکی از دیگر اختلالات شایع در زنان باردار ، بروز افسردگی پس از زایمان است که می تواند عوارضی همچون خستگی مزمن، اضطراب و وسواس فکری در پی داشته باشد.  این موضوع بسیار مهم است که از سوی پزشک معالج؛ نوع دقیق عارضه شناخته شده و دقیقا مشخص شود اختلالات رخ داده پس از زایمان در زنان ، ناشی از افسردگی بعد از زایمان است یا اختلال دو قطبی . زیرا نحوه درمان هر یکی از این اختلالات متفاوت هستند.

به گفته پزوهشگران، اختلال دو قطبی در زنان باردار بسیار خطرناک بوده و این زنان باید در دوران حاملگی خود داروهای خاصی را مصرف کنند. در این میان مصرف لیتیوم به عنوان داروی موثر در مواجه با اختلال دو قطبی در حین بارداری، به عنوان بهترین روش درمانی معرفی می شود.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره در ژورنال تخصصی روانپزشکی Journal of Psychiatry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل