همکاری موسسه رازی با شرکت های دانش بنیان برای تکمیل دانش های فنی جدید

کشور ما در سال های اخیر موفقیت های چشمگیری در عرصه تولید سرم و انواع واکسن های انسانی و دامی کسب کرده است. این موضوع نه تنها به حفظ سلامت و بهداشت جامعه کمک شایانی کرده بلکه از نظر علمی و اقتصادی، موجب توانمندی کشور شده است. بی تردید بخش زیادی از این موفقیت، مرهون تلاش دانشمندان و پژوهشگرانی است که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به فعالیت مشغولند.

دکتر حمید کهرام در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به سابقه و فعالیت های موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، اظهار کرد: موسسه رازی نزدیک به 90 سال قدمت دارد و در حال حاضر حدود 60 محصول را تولید می کند. به عنوان مثال، 7 واکسن انسانی از 9 واکسن در موسسه رازی در حال تولید است. علاوه بر این 90 درصد واکسن های دامی را هم تولید می کنیم. همچنین نزدیک به 70 درصد واکسن های طیور هم از سوی این موسسه تولید و روانه بازار می شود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: محصولات تولیدی ما به کشورهای مختلفی صادر می شود که از آن جمله می توان به کشورهای اطراف همچون کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اشاره کرد.

وی با اشاره به دلیل افزایش 2 برابری فروش محصولات موسسه رازی در طی 2 سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته واکسن های مربوط به طیور ما فروش خیلی خوبی داشت و توانستیم در رقابت با واکسن های خارجی، حضور خوبی در بازار داشته باشیم. علاوه بر این محصولات پزشکی ما هم فروش خوبی داشت که این موضوع با کمک وزارت بهداشت محقق شد. به همین دلیل موفق شدیم در سال 94 نسبت به سال 92، به فروش 2 برابری دست پیدا کنیم.

کهرام از برنامه موسسه رازی برای تولید واکسن های تزریقی فلج اطفال خبر داد و خاطرنشان کرد: واکسن فلج اطفال تاکنون به صورت قطره ای مصرف می شد که تمام تولید آن بر عهده موسسه رازی بود. الان در دنیا به سمت تولید واکسن تزریقی فلج اطفال در حرکت هستند.

هم اینک 10 کشور در دنیا هستند که فناوری تولید واکسن قطره ای فلج اطفال را در اختیار دارند. اما در مورد واکسن تزریقی، در حال حاضر 4-5 کشور به این فناوری دست یافته اند. ما در موسسه رازی موفق شدیم در حد R&D واکسن های تزریقی تولید کنیم

وی ادامه داد: هم اینک 10 کشور در دنیا هستند که فناوری تولید واکسن قطره ای فلج اطفال را در اختیار دارند. اما در مورد واکسن تزریقی، در حال حاضر 4-5 کشور به این فناوری دست یافته اند. ما در موسسه رازی موفق شدیم در حد R&D واکسن های تزریقی تولید کنیم و الان به دنبال سرمایه گذار هستیم تا بتوانیم کارخانه تولید واکسن تزریقی فلج اطفال را احداث نماییم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به همکاری این موسسه با شرکت های دانش بنیان برای تکمیل دانش های فنی جدید، گفت: تاکنون 19 شرکت دانش بنیان در موسسه رازی تشکیل شده که با 9 شرکت در حال عقد قرارداد هستیم. این قراردادها در راستای به نتیجه رسیدن دانش های فنی جدید به امضا می رسند. مثلا بخشی از یک دانش فنی جدید در خود موسسه به نتیجه رسیده و آن را به شرکت های دانش بنیان واگذار می کنیم تا تکمیلش کنند.

وی با بیان اینکه ما تمام دارایی های فناورانه خودمان را جمع آوری و در قالب یک کتاب منتشر کرده ایم، اظهار کرد: دو مرکز رشد هم در موسسه رازی تشکیل شده که یکی زیر نظر وزارت بهداشت است و دیگری زیر نظر وزارت علوم قرار دارد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا