نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موی هر فرد به اندازه دی ان ای او منحصر به فرد است

در حال حاضر، آزمایش دی ان ای در علم پزشکی قانونی و باستان شناسی به صورت رایجی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دی ان ای هر فردی با فرد دیگر متفاوت بوده و هر شخص دی ان ای خاص خود را دارد. با این حال، فرایندهای زیست محیطی و شیمیایی می توانند دی ان ای را تغییر داده و مفید بودن آن را در طول زمان تحت تاثیر قرار دهند. محققان در این باره اظهار کردند که در مقابل نیز پروتئین ها معمولا نسبت به دی ان ای افراد ثابت تر هستند و تنوع آنها به قدری بالاست که ممکن است در هر شخصی منحصر به فرد باشند.

این محققان پیش بینی کردند که با پیشرفت روش خود می توانند با استفاده از قطعه کوچکی از موی انسان ها به اندازه یک تار مو، یک فرد خاص را در بین جمعیت انسان های جهان تشخیص بدهند.

در این پژوهش جدید، برد هارت به همراه همکارانش با آزمایش 66 نمونه از افراد اروپایی- آمریکایی، 5 نمونه آفریقایی- آمریکایی، 5 نمونه کنیایی و 6 اسکلت متعلق به دهه های 1750 و 1850 میلادی موفق به کشف 185 پروتئین خاص سازنده موی اشخاص شدند. بر اساس گفته های آنها شمار و الگوی پروتئین های سازنده موی هر شخصی منحصر به فرد بود.

این محققان همچنین پیش بینی کردند که با پیشرفت روش خود می توانند با استفاده از قطعه کوچکی از موی انسان ها به اندازه یک تار مو، یک فرد خاص را در بین جمعیت انسان های جهان تشخیص بدهند. علاوه بر این روش شناسایی یاد شده می تواند به عنوان ابزار دیگری برای مطالعه صحنه های جرم توسط مقامات مجری قانون و همچنین باستان شناسان به کار گرفته شود.

دین آنکس به عنوان یکی از راهبران این پژوهش در این باره گفت: «فرایند فازهای کاری این کشف بسیار پیچیده است، اما زمانی که روش یاد شده به صورت کامل مقرر شود، بر این باوریم که می تواند به یکی از فرایندهای روتین مورد استفاده در آزمایشگاه های جرم شناسی تبدیل شود.»

منبع: xinhuanet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل