نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صنعتی نوپا به نام چاپ 3 بعدی ابزار در فضا

ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های علمی دنیا به تدریج کاربردهای تازه ای پیدا می کند. این آزمایشگاه مداری در فاصله 400 کیلومتری زمین قرار دارد و همواره گروهی از فضانوردان در آن مشغول انجام آزمایشات مختلفی هستند که هدف نهایی آنها باز کردن راهی مطمئن جهت سفر انسان به اعماق فضا و سکونت در سایر اجرام فضایی است.

سازندگان این ایستگاه فضایی به تدریج به فکر توسعه کارکردهای آن هستند. استفاده به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ، آن هم با حضور شرکتهای خصوصی از مهمترین برنامه هایی است که برای آینده ایستگاه فضایی بین المللی در نظر گرفته شده است. همزمان توسعه این ایستگاه مداری در اولویتهای کاری ناسا و سایر کشورهای سازنده آن قرار دارد.

یکی از اتفاقات جالب توجهی که به تازگی در ایستگاه فضایی بین المللی روی داده و به روندی هیجان انگیز تبدیل شده است استفاده از فناوری نوظهور چاپ سه بعدی برای تولید ابزارهای مورد نیاز فضانوردان آن است. این اتفاق مهم پس از آن روی داد که ماشین آلات ویژه چاپ سه بعدی راهی این ایستگاه فضایی شد.

در همین حال اینجا و بر روی زمین رقابتی آغاز شده که روند طراحی و تولید ابزارهای جدید با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ایستگاه فضایی بین المللی را وارد فاز تازه ای می کند.

به لطف توسعه فناوری نوظهوری همچون چاپ سه بعدی، طراحی و ساخت ابزارهای جدید آن هم در فضا کار ساده ای خواهد بود

در این رقابت هیجان انگیز که ISS Design Challenge نام دارد از دانشجویان خواسته می شود که طراحی های خلاقانه خود در زمینه ساخت ابزارهای جدید و کاربردی برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی را ارایه کنند. این ابزارها باید به گونه ای باشند که فضانوردان بتوانند در زندگی روزمره خود در مدار زمین از آنها استفاده کنند. طرح برنده این رقابت راهی ایستگاه فضایی بین المللی خواهد شد تا با استفاده از چاپگر مخصوص Made In Space ساخته شود.

زندگی روزمره در این ایستگاه فضایی در عین حال که می تواند ساده و جذاب باشد، فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یک چالش سخت ندارد. در واقع انجام بسیاری از کارهای ساده و پیش پا افتاده بر روی زمین به یک چالش عجیب و در برخی موارد سخت برای فضانوردان ساکن در مدار زمین تبدیل می شود. فقدان جاذبه شرایطی را برای فضانوردان ایجاد می کند که تنها با استفاده از ابزارهای خاص بتوانند کارهای روزمره را انجام دهند.

به طور کلی زندگی در فضا تفاوتهای زیادی با زمین دارد. در فضا خبری از جاذبه نیست و این یعنی انجام بسیاری از کارها متفاوت از شرایط عادی زمین است.

اما حالا و به لطف توسعه فناوری نوظهوری همچون چاپ سه بعدی، طراحی و ساخت ابزارهای جدید آن هم در فضا کار ساده ای خواهد بود. بدین ترتیب فضانوردان کارهای ساده  و روزمره را که تا پیش از این به سختی انجام می دادند، راحت تر از هر زمان دیگری انجام خواهند داد.

منبع: space

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل