نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص کارآمد سرطان در ماموگرافی با هوش مصنوعی

یافته های یک مطالعه جدید نشان داده است که ماموگرافی غربالگری با پشتیبانی هوش مصنوعی کارآمدتر بوده و موارد بیشتری از سرطان پستان را تشخیص می دهد. محققان می گویند رویکرد آنها جایگزین مطمئنی برای رادیولوژیستی است که اسکن ها را بازخوانی می کند.

به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از زنان، انجام ماموگرافی منظم بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است، چراکه درمان آن آسان‌تر است. استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی از ماموگرافی بازخوانی استفاده می کنند، به این معنی که اسکن ها توسط دو رادیولوژیست بررسی می شود که هر کدام نظر مستقلی ارائه می دهند. منطق این است که استفاده از دو مجموعه چشم، احتمال تشخیص سرطان را افزایش می دهد. در ایالات متحده، یک رادیولوژیست منفرد به همراه تشخیص با کمک کامپیوتر (CAD)، یک برنامه کامپیوتری که ماموگرافی را اسکن کرده و نواحی بالقوه غیرطبیعی را مشخص می‌ کند، رایج‌تر است.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه لوند سوئد انجام شده، بررسی کرده است؛آیا جایگزینی یکی از رادیولوژیست های غربالگری سرطان با هوش مصنوعی در مقایسه با روش استاندارد، ایمن و امکان پذیر است یا خیر؟

کریستینا لانگ (Kristina Lång) محقق اصلی این مطالعه، گفت: در این کارآزمایی، ما از هوش مصنوعی برای شناسایی معاینات غربالگری با خطر بالای سرطان پستان استفاده کردیم که توسط رادیولوژیست‌ها دوبار مطالعه می شد.

لانگ گفت: ما دریافتیم که استفاده از هوش مصنوعی منجر به تشخیص ۲۰ درصد سرطان بیشتر در مقایسه با غربالگری استاندارد شد، بدون اینکه بر روی مثبت کاذب تأثیر بگذارد.

بزرگترین نقطه ضعف در استفاده از نرم افزار کامپیوتری، برخلاف هوش مصنوعی مدرن، نرخ بالای مثبت کاذب آن است که اضطراب غیرضروری و نیاز به آزمایش بیشتر را ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس، برخلاف هوش مصنوعی مدرن، سیستم کامپیوتر سنتی از تکنیک‌های محدودتری استفاده می ‌کند که فقط می ‌توانند روی مجموعه داده‌های کوچک آموزش داده شوند که می ‌تواند منجر به عدم دقت شود. همچنین به دلیل تنوع انسانی، علیرغم نظر دو رادیولوژیست، هنوز هم می ‌توان با دوبار خواندن نتایج مثبت کاذب ایجاد کرد.

علاوه بر دقیق بودن، مطالعه کنونی نشان داد که پشتیبانی ارائه شده توسط هوش مصنوعی همچنین حجم کار رادیولوژیست ها را تا ۴۴ درصد کاهش می دهد.

به گزارش سیناپرس، لانگ در پایان گفت: آنچه مهم است یافتن روشی است که بتواند سرطان‌های مهم بالینی را در مراحل اولیه شناسایی کند. با این حال، این موضوع باید با مضرات مثبت کاذب و تشخیص بیش از حد سرطان‌های غیرفعال متعادل شود. نتایج حاصل از اولین تجزیه و تحلیل ما نشان می ‌دهد که غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی ایمن است زیرا با وجود کاهش قابل ‌توجه، میزان تشخیص سرطان کاهش نیافته است.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی The Lancet Oncology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل