مدارس باید دیرتر شروع به کار کنند

خواب برای کودکان موضوعی بسیار ضروری است و اهمیت زیادی در رشد فکری و جسمی آن ها دارد. در این میان مدارس بسیاری از کشورهای جهان در ساعات اولیه صبح آغاز به کار می کنند که می تواند تاثیر مخربی بر کیفیت خواب کودکان و نوجوانان داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند دبیرستان ها نباید قبل از ساعت ۸ و نیم صبح کار خود را شروع کنند و ساعت شروع کار دبستان ها نیز باید دیرتر باشد در حالی که در بسیاری از نقاط جهان شاهد آغاز به کار مدارس در ساعت ۷ صبح هستیم.

از جمله دلایل اصلی توصیه ساعت دیرتر شروع به کار مدارس عبارتند از:

۱-  به دلیل تاخیر در ترشح ملاتونین توسط غده صنوبری که آشکارا با شروع بلوغ همراه است، دانش آموزان متوسطه و دبیرستان در به خواب رفتن به اندازه کافی در شب دچار مشکل می شوند.

۲- گر زمان شروع مدارس دیرتر باشد، دانش آموزان فرصت بیشتری  برای خواب خواهند داشت.

۳-  با خواب بیشتر، بهبودهایی در رفتارهای عاطفی اجتماعی، توجه ،یادگیری و سلامت کودکان و نوجوانان مشاهده می شود.

در این میان برخی از منتقدین طرح فوق می گویند: پس از این که دانش ‌آموزان به زمان ‌های شروع دیرتر کلاس عادت کردند، بیشتر بیدار می‌ مانند و کمتر می خوابند. گروهی دیگر پیشنهاد کرده ‌اند که تغییر زمان شروع مدارس تاثیر کمی در افزایش سلامت کودکان خواهد داشت، زمانی که بسیاری از عوامل دیگر مسئول خواب ناکافی هستند که بزرگترین عامل آن استفاده از تلفن ‌های هوشمند برای دسترسی به رسانه‌های اجتماعی است.

مطالعه‌ای که اخیراً در  مجله برجسته و معتبر آکادمی اطفال آمریکا یا همان  Pediatrics منتشر شده است، به بررسی موضوع فوق پرداخته و طی این مطالعه ایان کمپبل و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، طی آزمایشی با چند گروه از کودکان و نوجوانان از  فناوری پلی ‌سومنوگرافی و اکتیوگرافی خانگی استفاده و داده ‌ها مورد نیازشان را در یک دوره سه ساله جمع آوری کرده و به بررسی این موضوع پرداختند که آیا تغییراتی در توانایی کودکان برای خواب بیشتر با زمان خواب زودتر با افزایش سن رخ داده است یا خیر.

طی این مطالعه شرکت‌کنندگان برای چهار شب متوالی از سه برنامه زمانی خواب در ساعت ۷، ۸ و نیم و ۱۰ شب استفاده کرده و به آن پایبند بودند و زمان بیداری خود را ثابت نگه داشتند.

به گزارش سیناپرس، در این میان محققان توصیه می کنند: کودکان باید حداقل ۹ الی ۱۰ ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز داشته و به همین دلیل توصیه می شود در ساعات مشخصی از شب به رختخواب فرستاده شوند. این موضوع باعث می شود ساعت زیستی بدن آن ها با شرایط تطبیق پیدا کرده و پس از مدتی در ساعت مشخصی مانند ۹ یا ۱۰ شب کودک خودش برای خوابیدن ابراز تمایل می کند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: psychologytoday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا