انقلاب هوش مصنوعی در آینده دنیای هنر

هوش مصنوعی توانسته است در سال های اخیر رشد زیادی داشته و تحولاتی شگرف در دنیای هنر ایجاد کند. احتمالا در ماه های گذشته بازسازی صدای خوانندگان مختلف را توسط هوش مصنوعی شنیده اید. به تازگی این فناوری وارد مرحله ای جدید شده است.

به گزارش سیناپرس، تصور کنید قادر باشید همه آهنگ های مورد علاقه خود را با ترکیب هنرمندان و ژانرهای مورد علاقه خود بدون زحمت ایجاد کنید. محققان موسسه فناوری جورجیا به تازگی برنامه ای به نام Mixboard، طراحی کرده اند که  با استفاده از هوش مصنوعی به کاربران اجازه می دهد تا بدون هیچ گونه تجربه موسیقی یا ویرایش، موسیقی های منحصر به فردی ایجاد کنند.

طی این مطالعات پروفسور گیل واینبرگ و همکارانش در مرکز فناوری موسیقی سال‌ ها بر روی یک ابزار موسوم به mashup کار می ‌کردند و اکنون با پیشرفت ‌های فناوری، آن ها توانستند با استفاده از هوش مصنوعی، برنامه Mixboard را طراحی کنند که قادر است ترجیحات کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین بخش‌ های آهنگ ‌ها را برای ایجاد ترکیب‌ های یکپارچه که ممکن است کاربران به طور طبیعی تولید نکرده باشند، انتخاب می ‌کند.

واینبرگ در این رابطه می ‌گوید: فکر می ‌کنم همه می‌ توانند با موسیقی خلاق شوند. شاید همه مردم، اطلاعات و تئوری هایی را که برای ساختن یک قطعه موسیقی در سطح نت لازم است نداشته باشند، اما تقریباً همه مردم موسیقی را دوست دارند. در این میان اگر به آن ها یک راه بسیار آسان برای قرار دادن آهنگ ها در حالت های مختلف بدهیم، آن ها می توانند آثاری منحصر به فرد خلق کنند.

گفتنی است برای ایجاد یک ترکیب جدید، کاربران می توانند به سادگی حداکثر چهار آهنگ را از در برنامه Mixboard وارد کرده و به بخش‌های مختلف مانند آواز، باس، آکورد و درام  وارد کنند. در ادامه رابط بصری برنامه به کاربران اجازه می دهد تا آهنگ های انتخابی خود را با هم دنبال کرده و آهنگ نهایی در عرض چند ثانیه ارائه شود. پس از اتمام کار، کاربران می توانند آثار منحصر به فرد خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

به گزارش سیناپرس، در این میان چیزی که Mixboard را نسبت به سایر فناوری های این حوزه متمایز می کند، قابلیت های هوش مصنوعی است. این برنامه جنبه ‌های فنی و تئوری موسیقی را مدیریت کرده و به کاربران اجازه می‌ دهد روی توسعه آهنگ‌ های خود تمرکز کنند. در همین حال هوش مصنوعی از کتابخانه های بازیابی اطلاعات موسیقی متن باز برای تجزیه و تحلیل سرعت آهنگ، کلید ها و بخش های موسیقی استفاده و آهنگ ها را به میکس های جداگانه تقسیم می کند. این الگوریتم می ‌تواند صدا را به گونه‌ ای تنظیم کند که با تمپو یا کلید های جابجایی مطابقت داشته باشد تا از هماهنگی بین آهنگ‌ ها اطمینان حاصل شود. محققان همچنین الگو هایی از ساختار های اصلی آهنگ را برای کمک به کاربران در ایجاد آهنگ های جذاب ارائه می دهند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعات در کنفرانس بین ‌المللی رابط‌های جدید برای بیان موسیقی  NIME 2023  در ماه می ارائه شده و به زودی در قالب مقاله منتشر خواهد شد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا