نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمله گرمایی را جدی بگیرید

گرما زدگی طیف مختلفی از آسیب های خفیف تا تهدید کننده حیات ایجاد می کند که باید هرچه زودتر تشخیص و درمان شود زیرا در صورت درمان نشدن احتمال حمله گرمایی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، بنابر گفته دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد گرمازدگی در مراحل اولیه به صورت خستگی گرمایی و در موارد شدیدتر به صورت حمله گرمایی دیده می شود. خستگی گرمایی شایع ترین شکل آسیب ناشی از گرماست و در نتیجه فعالیت زیاد در محیط بسیار گرم ایجاد می شود. فرد به دلیل از دست دادن نمک و مایعات بدن و تلاش بدن برای دفع بیشتر گرما از طریق انتقال مقادیر زیادی خون به پوست دچار خستگی می شود. سردرد، سرگیجه، تعریق فراوان، ضعف شدید، تهوع و گاهی استفراغ، بی اشتهایی، تندی نفس، گرفتگی عضلانی، گشاد شدن مردمک ها، نبض تند و ضعیف از جمله نشانه های خستگی گرمایی است.

این استاد دانشگاه بقيه الله عنوان کرده است: در آفتاب زدگی صورت برافروخته و قرمز و پوست فرد خشک و داغ است. در هنگام فعالیت شدید در روزهای گرم و مرطوب خستگی گرمایی اغلب با گرفتگی عضلانی در عضلات ساق پا، بازو و شکم همراه است. رطوبت بالا در محیط مانع تعریق فرد می شود و در نتیجه خطر آسیب گرما بیشتر می شود. خستگی گرمایی شایع تر از حمله گرمایی است و در صورت عدم تشخيص و درمان صحیح خستگی گرمایی امکان بروز حمله گرمایی وجود دارد.

وی اظهار داشته است: حمله گرمایی، حمله گرمایی یک اورژانس تهدید کننده زندگی بوده و هنگامی رخ می دهد که راه های دفع گرما از بدن نتوانند به اندازه کافی گرما دفع کرده و بدن را خنک کنند. سر درد، سرگیجه، بی قراری، دمای بالاتر از ۳۹ درجه سانتی گراد، پوست خشک و داغ، نبض تند و ضعیف تنگ شدن مردمک ها، تنفس سریع و سطحی، خشکی دهان، تهوع و استفراغ، ضعف عمومی، کاهش فشارخون و در موارد شدید تشنج و کاهش سطح هوشیاری از جمله علایم و نشانه های حملهٔ گرمایی است.

نخستین اقدام های ضروری

-فرد گرمازده را بلافاصله با سرد کردن بدن درمان کنید و برای این کار از هر وسیله ای استفاده کنید.

– فرد گرمازده را به محل خنک و سایه منتقل کرده و او را از تابش آفتاب حفظ کنید.

– پاهای فرد گرمازده را ۳۰ سانتی متر از سطح زمین بالا ببرید.

-به وضعیت تنفس، گردش خون و علایم حیاتی گرمازده توجه کنید.

-لباس های فرد گرمازده را از تنش خارج کنید؛ لباس های خیس در نتیجه تعریق مانع دفع گرما از بدن می شود.

-از پارچه خیس و بادبزن یا هر وسیله دیگر جهت خنک کردن فرد گرمازده استفاده کنید.

-کیسه آب یخ یا حوله مرطوب روی سر و بدن فرد گرمازده قرار داده و در صورت امکان او را درون وان حمام یخ و آب خوابانده و به عمل سرد کردن او ادامه دهید.

-به دفعات متعدد هر ۵ دقیقه دمای بدن فرد گرمازده را از ناحیه مقعد اندازه بگیرید تا رسیدن درجه حرارت بدن به زیر ۳۸ درجه سانتی گراد، عمل سرد کردن بدن گرمازده را ادامه دهید.

-بعد از کاهش درجه حرارت فرد گرمازده از او به مدت ۲ تا ۳ روز در جای خنک مراقبت کنید.

-از دستگاه تهویه و خنک کننده جهت سرد کردن فرد گرمازده استفاده کنید.

– در صورت استفراغ نکردن، به  فرد گرمازده محلول ORS یا محلول نمک و شکر( یک قاشق چای خوری نمک با ۸ قاشق چای خوری شکر در یک لیتر آب) بدهید. در صورت استفراغ مراقب راه های تنفس باشید و از ورود مواد استفراغی به نای گرمازده جلوگیری کنید.

– در صورت تشنج مراقبت های لازم صورت گیرد. در موارد خفیف گرمازدگی خستگی (گرمایی خنک کردن فرد گرمازده و تجویز مایعات در بسیاری از موارد به بهبودی منجر می شود؛ به فرد گرمازده هر ۱۵ دقیقه نصف لیوان آب حاوی نصف قاشق چای خوری نمک بدهید و بعد از یکساعت بر حسب وضعیت و تمایل به مصرف مایعات توسط  فرد گرمازده تنظیم شود. مصرف آب حاوی نمک طبق ترکیب فوق سبب بر طرف شدن سریع گرفتگی عضلانی می شود.

– سرعت عمل بسیار مهم است. هرچه زودتر اقدامات درمانی صحیح شروع شود، احتمال ایجاد ضایعات مغزی جبران ناپذیر کمتر می شود.

-هرگز عضلات دچار گرفتگی را ماساژ ندهید

– هرگز به فرد گرمازده نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ندهید

چند راه پیشگیرانه

-از مایعات کافی استفاده کنید.

– از پوشیدن لباس های تیره و گرم در تابستان و لباس های چسبان به بدن خودداری کنید.

– از کلاه های لبه دار در آفتاب استفاده کنید.

-از حمل بار و کوله پشتی سنگین در پیاده روی های زیر آفتاب بپرهیزید.

– به جایروز در شب مسافرت کنید.

– از توقف طولانی در مکان های گرم و پیاده روی در ساعات آفتابی در فصل تابستان خودداری کنید.

-علایم اولیۀ گرمازدگی را بشناسید و در جهت رفع سریع آنها اقدام کنید.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل