نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش همکاری های علمی تربیت مدرس و دانشگاه های صربستان

به گزارش دانشگاه تربیت مدرس، هیأتی متشکل از استادان و رئیسان دانشگاه های جان نزبیت، کراگویواتس، نووی ساد و دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد به منظور توسعه تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و صربستان در حوزه های علوم انسانی، علوم دینی، فناوری و پزشکی در این دانشگاه حضور یافته و با معاونان و برخی از استادان دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ضمن معرفی این دانشگاه به سابقه تاسیس آن در سال های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس با رسالت تربیت استاد برای دانشگاه های کشور آغاز به کار کرد و در بسیاری حوزه ها از جمله علوم مهندسی، طب، علوم انسانی، هنر، فناوری و علوم کشاورزی دانشجو می پذیرد. 
دکتر یعقوب فتح الهی افزود: از مجموع 9 هزار دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس، نزدیک به سه هزار نفر در مقطع دکتری و حدود 6 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس، 707 عضو هیأت علمی، 14 دانشکده و 14 مرکز تحقیقاتی فعال دارد و با وجود جوان بودن، در سطح ملی، منطقه ای و جهانی از رتبه و جایگاه خوبی برخوردار است.
فتح الهی به توانمندی های دانشگاه تربیت مدرس در حوزه های آموزش، پژوهش و توسعه تکنولوژی و ارتباط مناسب با صنعت اشاره کرد و گفت: ما می توانیم ظرفیت های خود را با دیگر دانشگاه ها به اشتراک بگذاریم اما در گام نخست باید توانمندی های یکدیگر را به خوبی بشناسیم و پس از آگاهی از ظرفیت ها و نقاط قوت به ایجاد زمینه همکاری های مشترک بپردازیم.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه همکاری های علمی با برگزاری جلسه محقق نخواهد شد، تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید گروه های علمی با یکدیگر به گفت و گو و تبادل نظر بپردازند تا این گفت و گوهای علمی، زمینه ساز تعمیق همکاری های علمی شود.
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس نیز به پیشینه روابط فرهنگی بین ملت های ایران و صربستان اشاره کرد و از تمایل این دانشکده برای همکاری با دانشگاه های صربستان سخن گفت.
دکتر غلامحسین غلامحسین زاده افزود: می توانیم با دانشگاه های صربستان در حوزه های مطالعات اسلام شناسی و فلسفه، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل، روانشناسی و علوم تربیتی، زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی، شرق شناسی، تاریخ و گفت و گوی تمدن ها، اقتصاد و مدیریت، حقوق و هنر همکاری علمی داشته باشیم.
وی توضیح داد: این همکاری ها می تواند در قالب اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برای استادان و دانشجویان با ارائه مدرک مشترک، برگزاری همایش ها و انتشار نشریات مشترک و ایجاد فرصت های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعریف شود.
غلامحسین زاده یادآور شد: هرچند در تمامی حوزه های علوم انسانی آمادگی و توانایی همکاری داریم اما در حوزه های علوم دینی، اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، تمدن و فرهنگ اسلامی زمینه های مناسب تری فراهم است و در پذیرش دانشجویان از غالب کشورهای دنیا تجربیات ارزنده ای کسب کرده ایم.
در بخش دیگری از این نشست مشترک، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس توسعه روابط بین المللی را از محورهای اصلی برنامه راهبردی دانشگاه نام برد و تصریح کرد: با توجه به اهمیت بین المللی شدن دانشگاه در این زمینه فعالیت های بسیاری صورت گرفته است و تاکنون چند صد دانشجو از 26 کشور جهان در دانشگاه تربیت مدرس تحصیل کرده و دانش آموخته شده اند.
دکتر مختار جلالی همچنین از عزم دانشگاه تربیت مدرس برای اختصاص 20 درصد ظرفیت پذیرش خود به دانشجویان خارجی خبر داد.
در پایان این نشست پیش نویس تفاهم نامه همکاری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه های صربستان برای مطالعه به هیأت صرب ارائه شد.
این سفر فرهنگی و دانشگاهی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به منظور افزایش تبادل فرهنگی و همکاری های دانشگاهی میان دو کشور تدارک یافته است. 
اسلوبودان پایویچ رئیس دانشگاه جان نزبیت، ایوانا ژیوانچویچ سکوروش رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه نووی ساد، پردراگ پوزوویچ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد، ولادان تاتالوویچ استاد دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد، نبویشا آرسنیویچ رئیس دانشگاه دولتی کراگویواتس و تاتیانا ولینز ارکانیواتس استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کراگویواتس صربستان اعضای این هیات دانشگاهی را تشکیل می دهند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل