نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برای رصد سه پدیده نجومی جذاب آماده شوید

شب‌های گرم تابستان در سرتاسر نیمکره شمالی شروع شده و آسمان صاف شب های تابستانی با شروع نوید بخش چندین رویداد قابل توجه در آسمان شب برای ستاره شناسان است که می توانند از آن ها تا پیش از شروع پائیز لذت ببرند.

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان دوره زمانی بین  اوایل جولای تا 11 آگوست برابر با ۲۰ مرداد، پنجره ای جذاب برای رصد ستاره شناسان محسوب می شود. در این بازه زمانی مجموعه سیریوس، معروف به ستاره سگ، با خورشید طلوع و غروب می کند. برخی از مردمان باستان بر این باور بودند که نور اضافی ستاره درخشان به گرمای روز می افزاید و در حالی که این افسانه از نظر علمی درست نیست و  تنها باور مردم باستان است.

از منظر ستاره شناسان، سیریوس تا پایان ماه قابل مشاهده خواهد بود و در انتهای شب قبل از طلوع آفتاب در آسمان شرقی در زیر صورت فلکی شکارچی طلوع می کند. در این یادداشت مهمترین رویدادهای نجومی که باید در تقویم خود در ماه پیش رو ثبت کنید، معرفی شده است:

بر اساس اطلاعات مراکز نجومی، یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال در آخر هفته دوم آگوست به اوج خود می ‌رسد و فرصتی عالی برای مشاهده ستاره‌های دنباله دار در آسمان است. بر این اساس گفته می شود ممکن است تا ۱۰۰ شهاب در ساعت در مناطق تاریک و عاری از ابر در  دوره اوج سالانه بارش شهاب سنگی Perseids  بین ۲۱ تا ۲۲ مرداد دیده شود.

انجمن شهاب ‌سنگ آمریکا در این رابطه می‌ گوید: رویداد Perseids  محبوب‌ ترین بارش شهابی سال است زیرا در شب‌های گرم تابستان که در نیمکره  شمالی معمولا هوا صاف است به اوج می‌ رسند.

به گزارش سیناپرس، تنها بارش شهابی دیگر که عملکرد بهتری نسبت به Perseids دارد، Geminids در اواسط دسامبر است که می تواند تا ۱۲۰ شهاب در ساعت را داشته باشد اما این بازه زمانی اما اغلب همزمان با هوای سرد و ابری زمستان است.

از سوی دیگر در مرداد ماه نماهای بسیار خوبی از یکی از بزرگترین سیارات منظومه شمسی بدون نیاز به تلسکوپ  قابل رصد است.

شب پنجم شهریور، زحل به نقطه ای در مدار خود می رسد که در آن سیاره از منظر زمین دقیقاً در مقابل خورشید به نظر می رسد. این رویداد تقریباً همزمان با ورود زهره به نزدیکترین فاصله مدار خود به زمین است. به این ترتیب زحل در تمام طول شب در آسمان خواهد درخشید.

خبر خوب برای دوستداران نجوم این است که برای شناسایی دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی به تجهیزات خاصی نیاز نیست و علاوه بر اینکه این سیاره با چشم غیر مسلح نیز دیده می شود، بیشتر تلسکوپ های آماتور در این بازه زمانی قدرت بزرگنمایی کافی برای آشکار سازی حلقه های معروف زحل را دارند.

به گزارش سینا پرس، یک رویداد نجومی نادر دیگر نیز که در شب های پیش رو قابل مشاهده است، وقوع پدیده  ظهور دو ماه کامل در ماه آگوست است. هنگامی که دو ماه کامل در یک ماه تقویمی اتفاق می افتد، دومی به عنوان ماه آبی شناخته می شود. آخرین ماه آبی در نوع خود در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۰ رخ داده بود و این رویداد تا ۳۱ می سال ۲۰۲۶ تکرار نخواهد شد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل