نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط ناسا با کاوشگر وویجر ۲ قطع شد

روز گذشته سازمان فضایی ناسا اعلام کرد: ارتباط خود را با یکی از قدیمی ترین کاوشگران خود از دست داده و قادر به دریافت سیگنال های ارسال شده از سوی وویجر ۲ نیست.

به گزارش سیناپرس، کاوشگر وویجر ۲ را می توان یکی از سمبل های اکتشافات فضایی ناسا محسوب کرد. این کاوشگر  در فاصله تقریبی ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون کیلومتری زمین قرار داشته و  بیش از ۴۵ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. در حالی که این فضاپیما اخیراً به روز رسانی هایی را برای افزایش طول عمر خود دریافت کرده است، ناسا فاش کرده که از اوایل ماه گذشته میلادی ارتباط رادیویی خود را با آن از دست داده و این کاوشگر فضایی اکنون در تاریکی کار می کند.

به نظر می رسد این قطع ارتباط محصول یک اشتباه محاسباتی در آپدیت کاوشگر باشد، زیرا با توجه به نوع به روز رسانی ، ناسا می گوید: دستورات ارسال شده به کاوشگر به طور تصادفی باعث شد تا آنتن وویجر ۲  حدود دو درجه تغییر زاویه داده و از زمین دور شود.

باید توجه داشت در حالی که دو درجه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما با توجه به فاصله بسیار زیاد وویجر ۲ ، این اختلاف زاویه برای قطع ارتباط سیستم های ارتباطی روی زمین  کافی  است. متاسفانه در حال حاضر ارتباط  کاوشگر فوق به طور کامل با مرکز کنترل ناسا قطع شده است.

تیم تخصصی ناسا معتقد است که وویجر ۲ می تواند بدون مشکل به مسیر فعلی خود ادامه دهد تا زمانی که مجددا به طور خودکار تنظیم شده و موقعیت خود را برای از سرگیری تماس با زمین تغییر دهد. دلیل خوشبینی مدیران ناسا این است که فضاپیمای فوق الذکر به نوعی برنامه ریزی شده است تا چندین بار در طول سال جهت خود را تنظیم مجدد کند تا حداکثر پتانسیل ارتباطی را با زمین به دست آورده و آنتن خود را به سمت زمین نگه دارد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، تاریخ تعدیل بعدی خودکار آنتن های وویجر ۲، نیمه اکتبر تعیین شده  و ناسا معتقد است که در این زمان ارتباط بدون مشکل از سر گرفته خواهد شد.

گفتنی است کاوشگر وویجر ۱، خواهر ناتنی این کاوشگر، تقریباً ۲۴ میلیارد کیلومتر دورتر از زمین بوده و به طور عادی و بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد.

در حالی که نگرانی‌هایی در مورد از بین رفتن دائمی سیگنال وویجر 2 وجود دارد، ناسا همچنان بر این باور است که کاوشگر همچنان به کار خود ادامه می‌د هد و اطلاعاتی در مورد منطقه فضایی فراتر از منظومه شمسی به دست می ‌آورد که می‌تواند برای ما ارسال کند.

به گزارش سیناپرس، این کاوشگر با ۴۶ سال سن، قدیمی ترین کاوشگری است که همچنان در حال فعالیت بوده و نقش مهمی در تاریخ اکتشافات فضایی ایفا کرده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: bgr.com

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل