نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از این اختلال چه می دانید؟

آیا هنگام رابطه جنسی، درد می‌کشید؟ ممکن است مشکل شما دیسپارونی باشد. دیسپارونی، یکی از مهم‌ترین دلایل ناامیدی، مشکلات متعدد در رابطه و حتی افسردگی بسیاری از زن و شوهرهاست. در این مقاله سعی می‌کنیم، این اختلال را با جزئیات بررسی کنیم.

به گزارش سیناپرس، دیسپارونی به درد احساس شده در حین و بعد از رابطه جنسی اشاره دارد. این دردها ممکن است به صورت درد سطحی که در واژن یا آلت تناسلی احساس می‌شود، خود را نشان دهند.

این بیماری‌ و دردهای مربوط به آن، که بر اساس گزارش یک نهاد تحقیقاتی استرالیایی، حدود 20 درصد از زنان و 2 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، معمولاً ناشی از بیماری‌های پوستی یا عفونت هستند.

انجمن فرانسوی مبارزه با آندومتریوز در توضیح این مشکل میگوید: دیسپارونی حکایت از وجود جراحت‌هایی در نزدیکی واژن و در سطح سپتوم رکتوواژینال دارد، علاوه بر این می‌تواند نتیجه التهابی باشد که همراه با اندومتریوز سطحی واقع در کنار فوندوس واژن یا آدنومیوز شدید احساس می‌شود.

دیسپارونی چه علائمی دارد؟

این عارضه می‌تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد. زنانی که مبتلا به این بیماری هستند، ممکن است احساس سوزش، بریدگی، خارش یا حتی انقباضات اسپاسمودیک داشته باشند.

علاوه بر این، دکتر ژان فیلیپ استراد در کتاب تصورات غلط علیه اندومتریوز که در ژانویه 2018 منتشر شد، اشاره کرد: دیسپارونی به طور خاص وجود ندارد.

او می‌گوید: دیسپارونیا می‌تواند متغیر باشد، از ناراحتی ساده تا عدم امکان رابطه جنسی. این دردها ممکن است با اولین رابطه جنسی شروع شوند یا خیلی دیرتر در زندگی یک زن خود را نشان دهند. در صورت بدتر شدن می‌تواند کیفیت زندگی یک زن را پایین بیاورد و حتی ممکن است دلیل ناباروری هم باشد.

سایر علائم مانند علائم گوارشی، درد هنگام ادرار یا احساس درد در ناحیه لگن باید هشداردهنده باشد؛ رنج بسیار زیادی که می‌تواند زندگی زنان قربانی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر آنیتا الیاس، رئیس کلینیک پزشکی و درمانی جنسی موناش هلث اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: این دردها تأثیر زیادی بر عزت نفس دارند. من افراد زیادی را دیده‌ام که روابطشان به این دلیل از هم پاشیده است. بسیاری از از زنانی که مبتلا به دیسپارونی مبتلا هستند، نه تنها اطلاع و دانش چندانی درباره آن ندارند، بلکه تمایل چندانی هم ندارند که درباره این مشکل جنسی با پزشک معالج و کارشناسان بهداشتنی صحبت کنند.

دلایل بروز این دردها چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که می‌توانند بروز دیسپارونی را توجیه کنند. ‌‌اما اصلی‌ترین دلایل آن عبارتند از:

عفونت دستگاه تناسلی: یکی از شایع‌ترین علل درد در حین مقاربت جنسی، عفونت‌های دستگاه تناسلی است. دکتر «راجر دوپوی» متخصص زنان و سکس‌تراپ در این باره می‌گوید: «در واقع، این بیماری می‌تواند ناشی از عفونت‌های ولوواژینال و ادراری و همچنین عفونت‌های مقاربتی باشد. مایکوزیس یکی از شایع ترین علل درد در هنگام دخول است که البته به راحتی قابل درمان است».

آندومتریوز: بر اساس اعلام انجمن آندومتریوز فرانسه، دیسپارونی یکی از علائمی است که پزشک را به تشخیص آندومتریوز هدایت می‌کند. بنابراین این بیماری نیز می‌تواند یکی از دلایل درد باشد.

هورمون‌ها: در دوران یائسگی، قبل از یائسگی یا پس از زایمان (بعد از بارداری)، زنان با کاهش سطح استروژن مواجه می‌شوند. این تغییر باعث کاهش میل جنسی خواهد شد. علاوه بر این تأثیری منفی بر غشاهای مخاطی تناسلی دارد و مانع از روان شدن آنها می‌شود؛ عاملی که می‌تواند مقاربت جنسی را دردناک کند.

سایر علل تشریحی: درد همچنین می‌تواند پس از زایمان سخت، به دنبال پارگی‌های جراحی یا به دلیل ناهنجاری‌های تناسلی ایجاد شود. دکتر راجر دوپوی توضیح می‌دهد: «گاهی نیز ممکن است، ناهنجاری‌های کوچک در دستگاه تناسلی و همچنین پرده ‌بکارتی که کمی سفت است و مانع نفوذ می‌شود، از عواملی باشند که منجر به درد هنگام رابطه جنسی خواهند شد».

ولوودینیا: دیسپارونی در زنان مبتلا به ولوودینیا شایع است. این درد مداوم در بخش خارجی دستگاه تناسلی، ناشی از اختلال در سیستم تعدیل درد است. در حالی که هیچ آسیب بافتی تشخیص داده نمی‌شود، اما باز هم درد به وجود می‌آید.

برای تسکین و درمان این دردها، ابتدا توصیه می‌شود با یک متخصص صحبت کنید. دکتر آنیتا الیاس به ABC می‌گوید: «اولین قدم صحبت با پزشکی است که بتواند علل دیسپارونی را شناسایی کند. این اختلال مانند هر مشکل دیگری است. اگر کمر درد دارید، اشکالی ندارد که به دکتر بروید و بگویید من کمردرد دارم. در مورد دیسپارونی هم همینطور است. علائم چندان کم و مختصر نیستند، بنابراین مهم است که آنها را نادیده نگیرید و به سراغ درمانشان بروید.

آیا درمانی برای رابطه جنسی دردناک وجود دارد؟

اگر دیسپارونی ناشی از عفونت قارچی باشد، درمان پیچیده نخواهد بود. دکتر راجر دوپوی به Medisite توضیح داد: «این مشکل و درمانش، ساده ترین راه برای از بین بردن درد هنگام رابطه جنسی است». برای درمان عفونت قارچی، پزشک استفاده از کرم ضد قارچ را تجویز می‌کند. برای برخی از عفونت‌ها نیز ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود که باید طبق دستور پزشک، آن را با دقت مصرف کنید. برای تسهیل، بهبود و بازسازی مخاط، درمان های هورمونی موضعی توصیه می‌شود. علاوه بر این، در صورت مشکل روانکاری می‌توان از روان کننده‌هایی که بر پایه آب هستند، استفاده کرد.

در صورت واژینیسموس یا استرس، همه چیز پیچیده می‌شود. یک متخصص مسائل جنسی در این باره می‌گوید: «نکته مهم این است که بتوانید آرام باشید. به گزارش سیناپرس،بنابراین ما می‌توانیم جلسات هیپنوتیزم، EMDR (آرامش ناشی از حرکات چشم)، جلسات ریلکسیشن (سوفرولوژی و غیره) یا حتی فیزیوتراپی را ارائه دهیم که به شما امکان می‌دهد پرینه را شل کنید و مانع از انقباضات خودکار آن شوید. به طور کلی هیپنوتیزم درمانی در موارد واژینیسموس نتایج بسیار خوبی دارد.

تکنیک‌های رفتاری همچنین این امکان را به خانوم‌ها می‌دهند که کنترل موقعیت را دوباره به دست بیاورند و در نتیجه با دخول احساس راحتی بیشتری کنند. با این حال، اگر علت عمیق‌تر باشد و آسیب‌های قدیمی‌تر را نشان دهد، مهم است که با یک درمانگر جنسی مشورت کنید.

به گزارش سیناپرس، آنچه درباره دیسپارونی، اهمیت دارد این است که آن را مانند هر بیماری و مشکل دیگری ببینید و در اولین فرصت در صدد درمانش برآیید. پزشکان و متخصصان راهکارهایی را در اختیارتان می‌گذارند که ممکن است در زمان بسیار کوتاهی، مشکلتان حل شود. بنابراین تصور نکنید که درد شدید هنگام رابطه جنسی طبیعی است! پیش از آنکه این درد باعث بروز مشکلات حتی خارج از اتاق خوابتان شود، به سراغ درمانش بروید.

گزارش:زهرا علیدوست

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل