سهم اندک زیست فناوری ایران در GDP

دبیر ستاد توسعه فناوری های زیستی و پزشکی دقیق گفت: سهم زیست فناوری ایران از GDP یک درصد است. قرار بود این سهم در افق شش ساله به ده درصد برسد اما هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه فناوری های زیستی و پزشکی دقیق در نشست خبری امروز صبح که در معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: هم اکنون سهم زیست فناوری ایران از GDP کم است که باید تلاش کنیم در بحث دانش بنیان و فناوری هایتک توانمند شویم و به فناوری های آینده سازی مانند زیست فناوری توجه بیشتری کنیم.

وی اظهارداشت: اکنون سهم زیست فناوری ایران از GDP یک درصد است. در تلاش بودیم در افق شش ساله این سهم به ده درصد برسد.

متالهی افزود: اکنون ۳۰۰شرکت دانش بنیان نیز در این حوزه ورود پیدا کرده اند.همچنین قرار بود سهم سه درصدی بازار زیست فناوری جهان را به خود اختصاص دهیم اما هنوز با آن هدف فاصله زیادی داریم.

وی تاکید کرد: زیست فناوری مانند درخت تنومند کهنسالی است. ایران با وجود مجموعه هایی مانند سرم سازی و انستیتو پاستور سابقه زیادی در بحث زیست فناوری دارد. اکنون ایران ۱۷ محصول زیست فناورانه خود را به کشورهای دنیا صادر می کند و رتبه چهارم آسیا را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: زیست فناوری یک تکنولوژی نوظهور نیست سابقه ای به قدمت بشر دارد. همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. سلامتی ما در گروه موجودات زنده است. این موجودات زنده عامل بیماری زا هستند.

متالهی یادآورشد: توسعه مفهومی زیست فناوری بسیار اهمیت دارد. استفاده از موجود زنده به عنوان یک فناوری باید توسعه پیدا کند. کاربردهای پیشین زیست فناوری همچنان باقی مانده است اما روز به روز خلق ارزش بیشتر از موجودات به طرق مختلف ایجاد می شود که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. ایران نیز باید همگام با کشورهای دیگر در زمینه زیست فناوری ورود پیدا کند چراکه ما با انقلابی از زیست فناوری مواجه هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های زیستی و پزشکی دقیق گفت: طبق گزارش های بین المللی سالانه ۴ تریلیون دلار شاهد اثرگذاری انقلاب زیستی هستیم.

همچنین طبق بررسی های دیگر سی میلیارد دلار در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در جهان در این حوزه سرمایه گذاری انجام شده است. آینده اقتصاد زیستی و استقلال کشور ما نیز با سرمایه گذاری در این حوزه تضمین می شود.همچنین نقش دولت در این بین اهمیت زیادی دارد. ،بنابراین دولت باید نگاه ویژه ای برای تحقق برنامه های بلند مدت در این حوزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری های زیستی و پزشکی دقیق با همکاری بنیاد علم ایران، برنامه ای با عنوان انقلاب زیستی در شش حوزه فناوری ایمنی درمانی، ژن درمانی، داروهای نوکلوئیداسیدها ، میکروبیولوژی ها و توسعه وطراحی سویه های صنعتی و پایه مولکول ها و اصلاح نژاد مولکولی در حال تدوین دارد.