نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف موردی استثنایی از یک ماهی

دانشمندان یک مورد استثنایی از یک ماهی نیمه خون گرم را کشف کرده اند که اساساً درک ما از فیزیولوژی ماهی را تغییر می دهد.

به گزارش سیناپرس، نیکلاس پین (Nicholas Payne) زیست‌شناس دریایی از کالج ترینیتی در دوبلین ایرلند، می‌ گوید این واقعیت که کوسه‌ها (Cetorhinus maximus) دمای بدن خود را در هنگام شنا بالا می برند، مانند این است که گاوها بال درآورند.

تصور می شود که از تمام گونه های کوسه و ماهی که امروزه در اقیانوس های زمین زندگی می کنند، حدود ۹۹٫۹ درصد آنها خونسرد هستند. تنها حدود ۵۰ سال پیش کارشناسان متوجه شدند که برخی از گونه های کوسه و ماهی تن، مانند کوسه سفید بزرگ یا ماهی تن آبی، به اندازه آبی که در آن شنا می کنند سرد نیستند.

برخی از قسمت‌های این ماهی‌ها گرم‌تر از آب های اقیانوس‌های اطراف هستند، به این معنی که کاملا گرماگیر یا خونسرد نیستند. درعوض، آنها نیمه خون سرد یا نیمه خونگرم در نظر گرفته می شوند.

از آنجایی که تقریباً همه این ماهی ها شکارچیان هستند، دانشمندان زمانی تصور کردند که سیستم گردش خون جدید آنها به نحوی موقعیت آنها را در بالای زنجیره غذایی اقیانوس حفظ کرده است، اما ممکن است در نهایت اینطور نباشد.

یافته های یک مطالعه جدید بر روی کوسه‌های آرام حرکت نشان می ‌دهد که گرمابخشی منطقه ‌ای تنها در شکارچیان راس ظاهر نمی ‌شود چراکه می تواند در گونه های دیگر بزرگ و غیرفعال نیز ظاهر شود.

زمانی که پین و همکارانش کوسه‌های وحشی را با بیولوژیگرهای الکترونیکی برچسب ‌گذاری کردند، تیم بین‌المللی محققان دمای بافت زیر جلدی بالاتر از حد انتظار را اندازه ‌گیری کردند. دماهای ثبت شده شبیه دیگر گرماهای منطقه ای مانند سفید بزرگ بود. پین در این باره توضیح می ‌دهد: تاکنون، ما فکر می‌ کردیم گرمابخشی منطقه ‌ای فقط در گونه ‌های شکارچی راس که در موقعیت‌های بالایی در شبکه غذایی دریایی زندگی می‌ کنند، یافت می‌ شود.

او می افزاید: اکنون گونه‌ ای را پیدا کرده ‌ایم که در بین پلانکتون‌های کوچک می ‌چرخد، اما دارای ویژگی‌های گرماگیر منطقه‌ ای نسبتاً غیرمعمول است، بنابراین ممکن است مجبور شویم فرضیات خود را در مورد مزایای چنین نوآوری‌های فیزیولوژیکی برای این حیوانات تنظیم کنیم.

هنگامی که محققان دو کوسه مرده را تشریح کردند، متوجه مقدار غیرعادی عضله فشرده در اطراف قلب آنها شدند. این امر نشان می ‌دهد که کوسه‌ها می ‌توانند فشار خون و جریان خون بالاتری نسبت به سایر ماهی‌ها حفظ کنند که این امر ماهیچه‌های گرم‌تر را تسهیل کرده و احتمالاً به آنها اجازه می ‌دهند در آب‌های سردتر محرکت کرده و تغذیه مؤثرتری داشته باشند.

اما این فیزیولوژی احتمالاً برای شکار طعمه های سریع تکامل نیافته است. همچنین لزوماً به دلیل جثه عظیم کوسه نیست که طول آن تا ۱۲ متر می رسد. پس چرا کوسه بالگرد اینقدر گرم است؟

علیرغم اینکه اغلب اوقات به آرامی حرکت می کنند، گاهی اوقات شناخته شده است که کوسه ها هنگام تغذیه به طور قابل توجهی سرعت خود را افزایش می دهند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی همچنین نشان داده اند که ماهی های خونگرم منطقه می توانند ۱٫۶ برابر سریعتر از همتایان خونسرد خود شنا کنند که یک مزیت تکاملی احتمالی برای سیستم گردش خون منحصر به فرد است.

شرح کامل این مطالعه در Endangered Species Research منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل