نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد سلامتکده طب سنتی و تولید خون دفیبرینه گوسفندی

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان کردستان از ایجاد سلامتکده مبتنی بر طب سنتی در این استان خبر داد و گفت: پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان جهاددانشگاهی واحد استان کردستان در نظر دارند با تولید خون دفیبرینه گوسفندی و انکوباتورهایIVF   بخشی از نیازهای کشور را برطرف سازند.

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی واحد استان کردستان اول خرداد 1385 تاسیس شد. با وجود تاخیر زمانی در تاسیس این نهاد دانش بنیان و انقلابی در استان کردستان، این نهاد با اتکا به نیروهای مختصص و متعهد خود توانسته است با کمترین امکانات در حوزه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، اشتغال و کارآفرینی گام های موثری برای توسعه استان بردارد. یکی از اقدامات مهم جهاددانشگاهی طی سال های گذشته بر اساس منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری، راه اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی در سطح استان ها بود. طبیعتا ایجاد چنین مرکزی در استان کردستان نیز در نظر گرفته شد. اکنون جهاددانشگاهی واحد استان کردستان دو مرکز نوآوری و شکوفایی در سنندج و بیجار دارد.

وی افزود: جهاددانشگاهی واحد استان کردستان فعالیت های بسیار خوبی در زمینه ایجاد واحدهای دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان که ره آورد جدید جهاددانشگاهی در مسیر رشد و توسعه کشور و استان است، انجام داده است. یکی از شرکت های ما در حوزه پزشکی فعالیت دارد که اکنون محصولات تولیدی آن به مرحله تجاری سازی رسیده است. این شرکت که توسط هشت نفر از جوانان نخبه و تحصیل کرده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کردستان اداره می شود در زمینه تولید انواع کشت میکروبیولوژی و تهیه انواع رنگ های آزمایشگاهی فعالیت دارد؛ این محصولات برای آزمایشگاه های تشخیص طبی کاربرد دارند و اکنون برای تمامی بیمارستان طرف قرارداد ارسال می شود.

وی اظهارداشت: این شرکت دو طرح دیگر تولید خون دفیبرینه گوسفندی ( خونی که به‌ صورت آسپتیک ؛عاری از عفونت از گوسفند سالم گرفته شده و به دلیل حذف فیبرین، انعقاد در آن انجام نمی ‌گیرد) و انکوباتورهای IVF  (دستگاهی که در حوزه لقاح مصنوعی  بکار برده می شود) را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا بخشی از نیازهای کشور را برطرف کند.

اسدی تصریح کرد: یک شرکت فناور دیگر ما نیز که توسط جوانان تحصیل کرده و صاحب ایده این مرکز راه اندازی شده است، در زمینه کشاورزی فعالیت می کند. پروژه این مجموعه طرح تحقیقاتی ریزازدیادی پایش پایه رویش آلو است. در این طرح کشت بافت برای تولید آلو انجام می شود که قرار است بعدها برای گیاهان دیگر نیز بسط و گسترش پیدا کند.

به گفته وی، مرکز نوآوری شهرستان بیجار 6 واحد فناور و یک هسته فناور دارد. شرکت دانش بنیان ابداع صنعت هوشمند بیجار در زمینه طراحی و ساخت هوشمند سازی قطعات، ماشین آلات و سامانه هوشمند مبتنی بر اشیا و انرژی های نو، واحد فناور جوتیار صنعت زرین گروس در زمینه تولید وسایل پیشرفته کشاورزی، واحد فناور سلامت شیرین گروس سبز در زمینه تولید حلوا سوهانی رژیمی بدون قند( استفاده از مواد گیاهی روگن و چاودار) و طعم دهنده های گیاهی، واحد فناور شیرین کام صدف گروس در زمینه تولید نبات های طعم دار با استفاده از گیاهان دارویی خاص استان کردستان، واحد ساینا سپهر نسار در زمینه تولید انواع فیلتر خودرویی و صنعتی و شرکت دانش بنیان گلبن دشت دهقان نیز در زمینه تولید نان لوش سبوس دار با اسید فیتیک کاهش یافته بر پایه فرمولاسیون اختصاصی فعالیت دارند. شرکت وانای از شرکت های هسته فناور این شهرستان نیز در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن آموزشی وانای به همراه وسایل کمک آموزشی ریاضی ابتدایی فعالیت دارد. شش شرکت نیز در فرایند جذب و پذیرش به سر می برند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان کردستان به سیناپرس گفت: مرکز خدمات تخصصی GIS یکی دیگر از مراکزی است که زیر مجموعه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد کردستان فعالیت می کند. پژوهشگران این مرکز نیز موفق شده اند طی سال های گذشته نرم افزاری بر پایه وب برای املاک و مستغلات جهاددانشگاهی راه اندازی کنند؛ مدیران ارشد جهاددانشگاهی با استفاده از این نرم افزار می توانند پردازش، تحلیل داده های مکانی، توصیفی و گزارش های مدیریتی را به راحتی و سهولت انجام دهند.

وی اظهارداشت: مرکز خدمات تخصصی گروه سنجش از دور کشاورزی این مجموعه نیز با هدف ارائه خدمات تخصصی سنجش از دور کشاورزی در سال 1396 راه اندازی شده است. این مرکز تاکنون خدمات خوب و ارزنده ای به دستگاه های اجرایی استان ارائه داده است و در حال حاضر نیز طرح های مهمی از جمله طرح شناسنامه تقسیمات کشوری در استان کردستان سه شهر مریوان، قروه و بیجار را در دست اقدام دارد.

اسدی ادامه داد: طرح پژوهشی- تحقیقاتی یادگیری عمیق در توت فرنگی که اکنون در شهرستان های کامیاران سنندج مریوان و سروآباد  انجام می شود نیز از دیگر طرح هایی تحقیقاتی حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان کردستان است. در این طرح میزان تولید توت فرنگی در واحد سطح و مشکلات و معایب تولید آن به وسیله سامانه سنجش از دور جهاددانشگاهی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: مرکز خدمات تخصصی عتاف جهاددانشگاهی واحد استان کردستان نیز در راستای ارزیابی تاثیر پروژه های فرهنگی و اجتماعی و سیاست های اجرایی دستگاه ها و نهادها و سازمان ها انجام می شود. در کنار این فعالیت، پروژه ای با عنوان پایش اشتغال در سطح استان کردستان با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی بیان کرد: مرکز خدمات تخصصی خون بند رویان از دیگر مراکز مورد توجه مردم و مسوولان و دانش بینان ها در استان کردستان است. این مرکز سال 1388 در استان کردستان راه اندازی شده و از آن سال تاکنون 2 هزار و 783 نمونه خون بند ناف نوزادان استان کردستان در این بانک ذخیره سازی شده است. این مرکز با توجه به خدماتی که ارائه داده است، در سال 1400 مرکز برتر کشور معرفی شد و در سال 1401 نیز رتبه سوم دفتر نمایندگی های برتر کشور را کسب کرد.

اسدی در پایان به سیناپرس گفت: برنامه های زیادی در حوزه پژوهشی در دستور کار خود داریم. ایجاد سلامتکده مبتنی بر طب سنتی از جمله آنهاست؛ در تلاشیم با روش های نوین و جدید و دریافت مجوزهای قانونی این سلامتکده را به زودی در استان کردستان به وجود آوریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل