نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بخش کشاورزی مقصر بحران آب نیست

علی بختیاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره اهمیت توجه به بحث بحران آب و اجرای برنامه هایی برای کنترل آن، اظهار کرد: یکی از اولویت های حال حاضر کشور که باید روی آن کار شود، بحث بحران آب است. قطعا یکی از عوامل کمبود آب در طی 10 سال گذشته، خشکسالی هایی است که به وقوع پیوسته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: پیشنهاد ما در مورد آب کشاورزی به وزیر محترم جهاد کشاورزی برای ذخیره آب شامل دو بحث نکاشت و استفاده از محصولات کم آب بر بوده است. همچنین کنترل هرز رفتن آب در رودخانه ها و جاهای دیگر، از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح نکاشت از مدت ها قبل توسط مجموعه های مختلف مطرح شده بود. در این طرح گفته شده در بخش هایی که کمبود شدید آب وجود دارد و معیشت کشاورزان هم در گروی کشت محصولات مختلف کشاورزی است، به تعبیری بیایند و به آب استراحت بدهند و ما به ازای آن را به کشاورزانی که بخشی از درآمد سالانه آنها از کشت گندم و جو و… تامین می شده، پرداخت کنند تا به این صورت بتوان چند سال آب را ذخیره کرد.

بختیاری در پاسخ به این پرسش که چرا این طرح تاکنون اجرا نشده است؟ گفت: قاعده بر این است که هزینه های طرح و منابع مالی آن از طرف دولت تامین شود. به هرحال در شرایط حاضر، وضعیت منابع مالی خیلی خوب نیست. چنانچه وضعیت اقتصادی و منابع مالی کمی بهتر شود، یکی از راهکارها می تواند این طرح باشد.

چون کشاورزی های ما عمدتا خرده پا هستند، تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری با تاخیر انجام می شود. اگر این اراضی به صورت مجتمع بودند و برای تجهیز آنها اقدام می شد، قطعا نتایج مطلوب تری به همراه داشت

وی در عین حال یادآور شد: هنوز چنین طرحی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح نشده اما پیشنهادهایی صورت گرفته و قرار است دوستان در این زمینه کار کنند و نهایتا در کمیسیون کشاورزی مطرح نمایند و چنانچه لازم بود به عنوان یک طرح به صحن علنی مجلس بیاید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه مقصر بحران آب، بخش کشاورزی است، تصریح کرد: بخش کشاورزی تنها یک استفاده کننده از آب است. اما وقوع خشکسالی، هرزرفت آب، تبخیر آب و… از جمله عوامل این بحران است. با این وجود بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب کشور است. در سالی که مقام معظم رهبری، آن را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند، باید به این بحث توجه جدی کرد. ما مصداق اصلی بحث اقتصاد مقاومتی را بخش کشاورزی می دانیم و سیاست های مربوط به افزایش بهره وری در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بختیاری با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای ذخیره آب، عنوان کرد: ما معتقدیم باید از هرز رفتن آب در مناطق مختلف جلوگیری و آن را ذخیره سازی کرد. قاعدتا برای ذخیره سازی آب نیاز به بندها و سدهایی است که می بایست برای آن سرمایه گذاری شود. طبیعی است که در سال های گذشته برای آب کمتر سرمایه گذاری شده است. البته فراموش نکنیم که بخشی از بحران هم به دلیل وقوع خشکسالی هاست.

وی افزود: در مناطق جنوبی کشور که من اطلاع دارم، حداقل 10 سال است که با خشکسالی مواجهند و این باعث برداشت های بی رویه آب از چاه ها شده است. این هم بایستی کنترل شود و وزارت نیرو مقرر کرده برای چاه های کشاورزی کنتورهای هوشمند بگذارد که از مازاد برداشت در چاه ها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تاثیر سامانه های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی، گفت: چون کشاورزی های ما عمدتا خرده پا هستند، تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری با تاخیر انجام می شود. اگر این اراضی به صورت مجتمع بودند و برای تجهیز آنها اقدام می شد، قطعا نتایج مطلوب تری به همراه داشت.     

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل