نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امشب منتظر بارش شهاب سنگی باشید

علاقه مندان به ستاره شناسی و پدیده های نجمی می توانند طی شب های پیش رو شاهد بارش شهاب سنگی باشند. پیش بینی می شود اوج این بارش ها امشب رخ داده و در نیمکره شمالی هم قابل مشاهده باشد.

به گزارش سیناپرس، در روزهای آتی چندین بارش شهابی رخ خواهد داد که تا به تناوب تا ۳ هفته آینده تداوم خواهد داشت. بررسی های ستاره شناس نشان می دهد اوج بارش ها  در روزهای شنبه و یکشنبه مشاهده شوند.

باید توجه داشت بهترین موقعیت جغرافیایی مشاهده این بارش شهابی در نیمکره جنوبی خواهد بود، اما افرادی که در کشورهایی واقع در عرض های جغرافیایی متوسط در نیمکره شمالی زندگی می کنند (از جمله ایران) نیز  موقعیت مشاهده این پدیده را دارند.

منشا بارش شهابی  پیش رو چیست؟

بارش شهابی زمانی اتفاق می ‌افتد که گردش زمین به دور خورشید ما را از میان جریانی از اجرام فضایی که از یک دنباله ‌دار جدا شده است، می‌ برد.  در این شرایط اجرام فوق وارد جو شده و در اتمسفر زمین مشتعل می شوند و از دید ناظر زمینی به چشم ستاره دنباله دار دیده خواهند شد.

این احتمال وجود دارد که زباله‌های حاصل از بارش سالانه شبهای پیش رو که بارش دلتا آکواریید نامیده می شود، از دنباله‌دار 96P/Macholz سرچشمه گرفته باشد. با این حال، برخی از ستاره شناسان معتقدند این اجرام سرگردان از دنباله دارهای Marsden و Kracht می آید.

چگونه می توانیم بارش شهابی دلتا آکوارییدز را ببینم؟

در موقعیت جغرافیایی ناظران مدارهای میانی نیمکره شمالی مانند ایران، برای دیدن بارش شهابی دلتا آکوارییدز، باید به افق جنوبی نگاه کنید. اگرچه بسیاری از دنباله دارهای قابل مشاهده احتمالاً از این منطقه سرچشمه می ‌گیرند، اما شهاب سنگ ها در سراسر آسمان قابل مشاهده خواهند بود.

به خاطر داشته باشید بهتر است از چشم غیر مسلح برای دیدن بارش شهابی استفاده کنید زیرا تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی میدان دید بسیار باریک تری نسبت به چشمان شما دارند. شما باید تا آنجا که ممکن است آسمان بالای خود را ببینید تا شانس خود را برای مشاهده یک یا دو ستاره دنباله دار به حداکثر برسانید.

قبل از عملیات رصد حتما وضعیت آب و هوا را بررسی کنید زیرا ابری بودن آسمان به شما اجازه دیدن شهاب سنگ ها را نیمدهد. در نهایت نقطه تاریک امنی انتخاب کنید که توسط آلودگی نوری تحت تاثیر قرار نگرفته و ۲۰ دقیقه وقت بگذارید تا چشمان شما با تاریکی تطبیق پیدا کند. در طول دوره رصد شهاب سنگ ها به هیچ عنوان به موبایل خود نگاه نکنید زیرا نور آن باعث می شود دید شما مختل شده و چشمان شما از حالت تطبیق با تاریکی خارج شود.

بارش شهاب سنگی از ساعت ۲ صبح شروع می شود و اوج آن در یکشنبه شب حدود ساعت سه و نیم صبح خواهد بود.

در خاتمه گفتنی است در طول بارش شهابی دلتا آکوارییدز باید حدود ۲۵ شهاب در ساعت مشاهده کنید، که احتمالاً در ساعات اوج آن در ۳۰ ژوئیه دیده شده و در شب های  پس از آن  کمتر خواهد شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل