تاثیر مواد شوینده بر سلامت کودکان

مطالعه منتشر شده در مجله Occupational & Environmental Medicine اثر قرار گرفتن در معرض آب ژاول و شوینده های دیگر را در خانه كودكان مدرسه ای در فنلاند, اسپانیا و هلند را مورد بررسی قرار داده است.

مطالعات پیشین نشان داده بود که استفاده از تمیز کننده های خانگی می تاند منجر به افزایش احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی و خس خس سینه در طول سال های اولیه زندگی و التهاب راه های تنفسی در دوران مدرسه شود.

سفید کننده که به نام وایتکس و یا آب ژاول نیز شناخته می شود، مایعی است برای تمیز کردن سطوح  به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده است. به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده است که خانه ای که در آن از مواد سفید کننده استفاده می شود، افزایش خطر عود برونشیت در کودکان مدرسه ای به همراه دارد. اگر چه برخی از مطالعات نیز نشان داده است که ممکن است استفاده از این مواد باعث حفاظت در برابر آسم و آلرژی گردد.

 

محققان تفاوت آماري معني داری برای آنفولانزا ،  ورم لوزه و عفونت مشاهده کردند. در میان کودکانی که در خانه آنها از سفید کننده استفاده می شد، خطر ابتلا به یک بار آنفولانزا در طول 12 ماه 20 درصد بود. برای تونسيليت راجعه خطر 35 درصد بالاتر بود و عفونت های دیگر  18 درصد بالاتر بود.

البته محققان عقیده دارند این مطالعه صرفا برای سفید کننده ها صدق می کند و به دلیل محدودیت ها نمی توان آثار و عوارض آن را به دیگر شوینده ها بسط داد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا