نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصلاح نژاد دام سبک به روش لاپاراسکوپی

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی از اصلاح نژاد اسب ترکمن خبر داد و گفت: پژوهشگران مرکز تخصصی دام این واحد همگام با پژوهشگران پژوهشگاه رویان و اصفهان اقداماتی پیرامون اصلاح نژاد انجام داده اند. اکنون دانش فنی این طرح قابل رقابت با این مراکز است زیرا عمل لقاح مصنوعی دام سبک این واحد موفقیتی بیش از 70 الی 90 درصد به همراه داشت.

مهسا پرنیان، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی دو مرکز تخصصی دام و مرکز پزشکی دارد که فعالیت های پژوهشی مختلفی انجام می دهند. اصلاح نژاد دام سبک به وسیله لاپاراسکوپی از جمله فعالیتی است که اکنون در مرکز تخصصی دام این مجموعه انجام می شود؛ تاکنون نژاد حدود 3 هزار راس دام با کمک این روش اصلاح شده است. مشخصات و تعیین هویت گوسفندهای نژاد دار در سامانه اصلاح نژاد کشور، برگزاری کلاس های آموزشی در رابطه با دام سبک و بیماری های دام سبک، همزمان سازی به منظور کوتاه سازی دوره زایش و کنترل تغذیه بهتر میش و بره نیز از دیگر اقدامات پژوهشی این مرکز است؛ در حال حاضر برای تعدادی از گله دامداران شهرستان بجنورد همزمان سازی انجام داده ایم.

وی افزود: همچنین تا یک ماه آینده آزمایشگاه آنالیز شیر در این استان افتتاح خواهد شد که حاصل انتقال تجهیزات آزمایشگاهی از سازمان جهادکشاورزی به دانشگاهی است. در حال حاضر نیز با گاوداری های صنعتی استان در حال انعقاد تفاهم نامه ای به منظور رکوردگیری آنالیز شیر و ثبت مشخصات آنها در سامانه اصلاح نژاد هستیم. طرح فناورانه ای نیز برای دستگاه نوشخوارکنندگان به دفتر مرکزی جهاددانشگاهی ارسال کرده ایم.

وی اظهارداشت: سه طرح پژوهشی نیز در رابطه با اسب ترکمن از جمله فریز و انجماد اسپرم اسب ترکمن، انتقال جنین به مادیان اسب ترکمن و فرآوری تعیین ارزش های تغذیه استفاده از پسماندهای غذای خانگی در تغذیه دام نیز در حال انجام داریم.

پرنیان به اهمیت اجرایی این طرح ها پرداخت و در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر بیشتر جمعیت استان خراسان شمالی را روستاییان تشکیل می دهند. پیشه اصلی این افراد دامپروری و کشاورزی است از اینرو ما در جهاد دانشگاهی واحد استان خراسان شمالی به سوی اصلاح نژاد دام سبک با کمک روش لاپاراسکوپی و انجام تلقیح مصنوعی رفته ایم و بناداریم برای 1100 راس دام تلقیح مصنوعی انجام دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی یادآورشد: در حال حاضر کشورهایی مانند استرالیا و کانادا در زمینه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین پیشرو هستند. در ایران نیز پژوهشگاه رویان، پژوهشکده رویان اصفهان و کرج در این زمینه پیشگام هستند. جهادکشاورزی بر پایه اعتمادی که به جهاددانشگاهی داشته از سال 1399 با اعتماد کامل این طرح را به جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی واگذار کرده است.

به گفته وی، اکنون پژوهشگران مرکز تخصصی دام این واحد نیز همگام با پژوهشگران پژوهشگاه رویان و اصفهان اقداماتی پیرامون اصلاح نژاد انجام داده اند؛ دانش فنی این طرح قابل رقابت با این مراکز است حتی در ماه ها و سال های آینده حرف بیشتری در این زمینه دارد زیرا عمل لقاح مصنوعی دام سبک موفقیتی بیش از 70 الی 90 درصد به همراه داشته است.

پرنیان تصریح کرد: اصلاح نژاد دام سنگین را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم. پیرامون این مساله نیز یک سری توافقاتی با جهاددانشگاهی برای اصلاح نژاد اسب ترکمن انجام داده ایم؛ استان خراسان شمالی در منطقه ای قرار دارد که اسب اصیل ترکمن در آن به وفور یافت می شود. هرچند این اسب ها شناسنامه دار هستند اما با همکاری مرکز اصلاح نژاد کشور و جهادکشاورزی درصدد شناسامه دار شدن این نژاد هستیم. ژنتیک و DNA این اسب ها در مرکز اصلاح نژاد کشور رکوردگیری شده، سپس به کشور آلمان ارسال می شوند تا اصالت اسب ها و شناسنامه آنها صادر شود.

وی یادآورشد: سال گذشته و امسال بسیاری از دامداران به دلیل وضعیت دام و هزینه های سنگین خوراک دام با مشکلات زیادی مواجه بودند اما تلقیح مصنوعی باعث شد تا برخی از آنها از طریق دو قلو زایی درصدد سود بیشتری باشند تا زیان هایی که از طریق هزینه های سنگین خوراک دام متحمل شده اند، جبران شود.

پرنیان به خبرنگار سیناپرس گفت: همچنین واحد استان خراسان شمالی به دنبال راه اندازی مرکز غربالگری سرطان سینه است؛ متاسفانه میزان شیوع سرطان پستان در خانم های کمتر از 30 سال در استان خراسان شمالی زیاد است. سال گذشته با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی راه اندازی شبکه درمان سرطان سینه را عنوان کرد و بودجه ای بالغ بر 80 میلیارد تومان نیز به این امر اختصاص داد و اکنون بخشی از این بودجه آزاد شده است، جهاددانشگاهی واحد استان خراسان شمالی  نیز تصمیم گرفت به این حوزه ورود پیدا کند. در حال حاضر از مصوبات سفر رئیس جمهور بخشی بودجه به جهاددانشگاهی خراسان شمالی پیرامون تحقق این مهم اختصاص پیدا کرده است و به امید خدا طی ماه های آتی این مرکز در استان خراسان شمالی راه اندازی خواهد شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل