نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت جوهرهای رسانا با استفاده از نانو ذرات مس در ایران

به گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح تحقیقاتی 'تولید جوهر رسانا با نانو ذرات مس' گفت: جوهرهای رسانا نسل جدیدی از جوهرها هستند که کاربردهای فراوانی در سلول های خورشیدی، دیودهای ساطع کننده نور آلی، آنتن هایRFID و مدارهای الکترونیکی دارند.
'امیر رضوانی مقدم' ادامه داد: در تولید سنتی بردهای الکترونیکی پس از نشاندن مس روی تمام قسمت های فیبری برد، طرح و نقشه مدار با استفاده از «لتراست» و یا ماژیک ضد آب روی برد مسی رسم می شود و پس از انجام مرحله شستشو با اسید، قسمت های پوشانده شده با لتراست روی برد باقی مانده و به عنوان مدار الکترونیکی استفاده می شوند.
وی، افزایش میزان مصرف مس و زمان بر بودن را از جمله معایب تولید بردهای الکتریکی به شیوه سنتی دانست و خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل طرح 'ساخت جوهرهای رسانا' را به عنوان راهکاری نوین در این زمینه اجرایی کردیم.
رضوانی مقدم درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: در این تحقیقات، ساخت جوهر رسانایی در دستور کار قرار گرفت که بر حسب تقاضا (on demand) روی برد الکترونیکی اعمال می شود و از لحاظ زمان ساخت و هزینه ساخت بردهای الکترونیکی بسیار کم تر و مقرون به صرفه تر است.
مجری طرح یکی از معضلات این نوع جوهرها را اکسید شدن نانوذرات مس موجود در آن عنوان کرد و یادآور شد: برای رفع این مشکل از روش های شیمیایی خاص جهت محافظت نانوذرات مس در برابر اکسیداسیون استفاده کردیم که مقاومت اکسیداسیون مس را به میزان زیادی بهبود داده و میزان اکسیژن موجود روی سطوح نانوذرات مس را به حداقل ممکن رساند.
این پروژه تحقیقاتی در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد امیر رضوانی مقدم در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر اجرایی شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل