نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت 1000 دستگاه کاشت ریزدانه با مهندسی معکوس

«علیرضا مهاجر» در چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه سال زراعی جدید (96 – 95) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افزود: 200 هزار هکتار از زمین های کشور به کشت دانه های روغنی اختصاص یافته است.
مهاجر ابراز امیدواری کرد با توسعه کشت کلزا در سال زراعی 96 – 95 تولید این محصول چهار برابر شود و به 330 هزار تن برسد.
این مسئول اعلام کرد نزدیک به 49 رقم کلزا برای کشت در عرصه در نظر گرفته شده است و ادامه داد: نزدیک به یک هزار و 500 تن بذر برای کشت بهاره و 425 تن برای کشت زمستانه تدارک شد که از این مقدار 350 تن آماده عرضه و 75 تن در گمرک در حال ترخیص است.
مهاجر افزود: در جهان کلزا در تناوب با گندم کشت می شود و ما نیز ناگزیر از این نوع کشت هستیم تا آن را در کشور گسترش دهیم؛ در غیر این صورت غلات ما دچار بحران می شود.
به گفته وی، اکنون 0,7 درصد از تناوب زراعی، با محصول کلزاست، در حالی که این رقم در استرالیا به 15 درصد می رسد.

** نیاز دو میلیون و 600 هزار تنی کشور به کنجاله سویا 
مجری طرح دانه های روغنی اعلام کرد: نیاز سالیانه کشور به روغن یک هزار و 440 تن و مصرف سرانه 18 کیلوگرم است. بنابراین به دو میلیون و 600 هزار تن کنجاله سویا نیازمندیم اما نزدیک به پنج میلیون تن ظرفیت استحصال روغن در کارخانه ها وجود دارد.
وی ادامه داد: مهم ترین هدف توسعه کلزا در کشور، امنیت پایدار گندم است و محصولاتی چون ذرت، سویا و آفتابگردان در دنیا برای حفظ این امنیت به کار می رود.
وی تاکید کرد روغن وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و گفت: برای افزایش کیفیت یا مجبوریم روغن اصل را وارد کنیم یا تولید در داخل کشور را افزایش دهیم.
به گفته مهاجر، سالیانه چهار میلیارد دلار صرف واردات روغن می شود، در حالی که چندین میلیارد دلار برای جبران خسارت ناشی از مسائل بهداشتی و عوارض مصرف روغن های وارداتی، هزینه می شود.
به گزارش ایرنا، مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی سی و یکم مردادماه در مازندران گفت: امسال تولید دانه روغنی کلزا به 70 هزار تن رسید که این مقدار نسبت به پارسال که 45 هزار تن بود 60 درصد افزایش نشان می دهد.
مهاجر افزود: امسال دولت با وجود مشکلات مالی و اعتباری، برای توسعه کشت دانه های روغنی در کشور سه هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است.
وی گفت: تامین بذر، ماشین های کشاورزی، خرید تضمینی و پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، بیمه محصول و پرداخت وام 25میلیون ریالی برای هر هکتار از بسته های حمایتی این وزارتخانه برای رونق تولید دانه های روغنی در کشور است.
امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه سال زراعی جدید (96 – 95) از یکصد عنوان نشریه، تالار ترویج دانش فنون کشاورزی و نرم افزارهای کاربردی ارتباط با محققان و کارشناسان رونمایی شد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل