نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد اولین رابط مارپیچی مغز و کامپیوتر

به گزارش سیناپرس همدان، یک تیم چند نهادی از مهندسان در چین نوع جدیدی از رابط مغز و کامپیوتر (BCI) را توسعه داده‌اند که می‌توان آن را به راحتی داخل و خارج کانال گوش جای داد. در پروژه خود که در مجله Nature Communications گزارش شده است، این گروه شروع به طراحی و ساخت نوع جدیدی از BCI کردند که نسبت به دستگاه های موجود کمتر تهاجمی است.

رابط مغز و رایانه وسیله ای است که امکان ارتباط بین مغز و رایانه را فراهم می کند، اگرچه تا به امروز، بیشتر چنین دستگاه هایی یک جهته هستند. از آنها برای گوش دادن به امواج مغزی برای کاربردهایی مانند تبدیل آنها به متن یا سیگنال های الکترونیکی استفاده می شود که می تواند برای درگیر شدن با دستگاه دیگری مانند ویلچر استفاده شود.

یکی از اشکالات اصلی اکثر BCI ها تهاجمی بودن آنهاست. رویکردهای فعلی شامل استفاده از الکترودهای متصل به پوست سر، یا میکروسوزن‌ها یا پروب‌هایی است که جمجمه را سوراخ می‌کنند. در این تلاش جدید، این تیم در چین یک BCI ساخته است که نه تنها کمتر تهاجمی است، بلکه می تواند به راحتی متصل و یا جدا شود.

BCI جدید و مارپیچ شکل SpiralE نامیده می‌شود. با پیچاندن آرام آن در مجرای گوش درگیر می شود و با انجام معکوس آن جدا می شود. این وسیله عمدتا از مواد نرم ساخته شده است تا راحتی را برای کاربر تضمین کند. این طراحی اجازه عبور امواج صوتی را می دهد و اطمینان می دهد که شنوایی را مختل نمی کند. مواد نرمی که بدنه را تشکیل می دهد نیز از پژواک داخل مارپیچ جلوگیری می کند.

تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که SpiralE به دلیل سهولت استفاده، می‌تواند در را به روی برنامه‌های جدید BCI باز کند. آنها توسعه برنامه هایی را تصور می کنند که افکار کامل را به متن تبدیل می کند، اشیاء را هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی کنترل می کند و حتی احتمالاً می تواند حافظه را تقویت کند.

منبع: Nature Communications

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل