نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکاری برای کنترل تهوع دوران بارداری

کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: تهوع بارداری تنها تهوعی است که با حضور غذا در معده بهبود می یابد، بنابراین تغذیه به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته می شود.

به گزارش سیناپرس فارس، یاسمین فتحی کارشناس ارشد علوم تغذیه و کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت امروز دوم مردادماه در یک کارگاه آموزشی گفت: شیوع تهوع بارداری بین 50 تا 70 درصد است و اغلب در سه ماهه نخست بارداری رخ می دهد و تا هفته 16 بارداری بهبود می یابد.

فتحی اظهار کرد: با توجه به این که این عارضه صبح ها تشدید می شود، بیماری صبحگاهی نامیده می شود؛ اگرچه ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز رخ دهد.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه در 5 تا 10 درصد موارد ممکن است تهوع و استفراغ تا پایان بارداری ادامه داشته باشد، افزود: در اینصورت متاسفانه احتمال وقوع کم وزنی نوزاد، زایمان زودرس (به میزان 17 درصد) و سقط جنین و مرده زایی (به میزان 30 درصد) افزایش می یابد.

وی توصیه های تغذیه ای هنگام تهوع و استفراغ بارداری مورد تاکید قرار داد و گفت: نباید معده را خالی نگه داشت و در عین حال از پر بودن و سنگینی معده نیز خودداری شود.

وی در ادامه مصرف مقدار غذای کمتر در هر وعده را توصیه و خاطر نشان کرد: افزایش تعداد وعده های غذایی که ممکن است بر حسب تحمل مادر تا 9 وعده در روز هم افزایش یابد و نباید به مدت طولانی گرسنه ماند.

فتحی همچنین استفاده از کربوهیدرات هاى زود هضم و مصرف پروتئین مفید دانست و افزود: پیش از برخواستن از رخت خواب در صبح، بیسکوئیت مانند کراکر نمکی یا نان خشک مصرف و پس از 15 دقیقه از رخت خواب برخواسته و صبحانه سبک و زود هضم خورده شود.

فتحی، مصرف نکردن همزمان غذا و مایعات و خودداری از خوردن غذاهاى پر ادویه، سرخ شده، نفّاخ، حجیم و دیر هضم را توصیه و اضافه کرد: از آنجا که غذاها و مایعات سرد بیش از نوع گرم آنها قابل تحمل هستند، از غذاهاى سرد با دماى یخچال استفاده و از خوردن غذاهایی که بوى محرک دارند، خودداری شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت خاطر نشان کرد: در تهوع و استفراغ شدید، حمایت روانی مادر از سوی اطرافیان به ویژه همسر خانم باردار، توصیه می شود.

به گفته وی، در صورتی که تهوع و استفراغ بارداری خفیف باشد، ویتامین ب 6 می تواند در تخفیف علایم کمک کننده باشد.

دوری از رایحه های آزاردهنده و بوی تند بعضی از غذاها و همچنین باز گذاشتن پنجره آشپزخانه در زمان آشپزی جهت جلوگیری از بوی شدید و تند غذا و در صورت امکان تهیه غذا از سوی سایر اعضای خانواده از دیگر توصیه های این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری بود.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل