نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امیدی تازه در بهبود بیماران سکته مغزی با قطره آزمایشی بینی

سینا

اگر فکر می‌کنید فردی در حال سکته مغزی است، انتقال سریع آن فرد به بیمارستان اغلب می‌تواند بین بهبود نسبی یا کامل تفاوت ایجاد کند؛ اکنون، محققان یک درمان آزمایشی سکته مغزی را کشف کرده‌اند که حتی اگر فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار نگیرید، مؤثر است.

به گزارش سینا پرس فارس، در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ انجام شد، شامل تزریق مولکولی به نام پپتید مکمل C3a به موش‌ها از طریق قطره‌های بینی بود. موش‌هایی که پپتید C3a دریافت کردند، پس از سکته مغزی در مقایسه با آنهایی که دارونما دریافت کردند، عملکرد حرکتی سریع‌تر و مؤثرتری بهبود یافتند. این یافته ها نه تنها تحقیقات قبلی را تایید می کند، بلکه اعتبار مطالعه فعلی را نیز تقویت می کند.

قابل توجه ترین جنبه این درمان این است که هفت روز پس از وقوع سکته شروع شد. این به این معنی است که حتی بیماران سکته مغزی که نمی توانند به مراقبت های پزشکی فوری دسترسی داشته باشند یا به درمان های سنتی مانند داروهای حل کننده لخته یا حذف مکانیکی لخته پاسخ نمی دهند، می توانند در آینده سود ببرند.

با این روش، نیازی به مسابقه با زمان نیست. اگر این درمان در عمل بالینی استفاده شود، همه بیماران سکته مغزی می توانند آن را دریافت کنند، حتی کسانی که برای مداخلات دیگر خیلی دیر به بیمارستان می رسند.

پروفسور مارسلا پکنا Marcela Pekna از آکادمی Sahlgrenska در گوتنبرگ می گوید: حتی کسانی که پس از برداشتن لخته دچار ناتوانی می شوند، می توانند با این درمان بهبودهایی را ببینند.

این مطالعه نه تنها اثرات مثبت قابل توجهی را نشان می دهد، بلکه فرآیندهای سلولی و مولکولی در مغز را نیز روشن می کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نشان داد که درمان پپتید C3a باعث افزایش تشکیل اتصالات جدید بین سلول‌های عصبی در مغز موش می‌شود.

پروفسور میلوس پکنی که در این مطالعه نیز شرکت داشت، توضیح می‌دهد: نتایج ما نشان می‌دهد که پپتید C3a بر عملکرد آستروسیت‌ها (سلول‌هایی که بسیاری از عملکرد سلول‌های عصبی را در مغز سالم و بیمار کنترل می‌کنند) و سیگنال‌هایی که آستروسیت‌ها به سلول‌های عصبی ارسال می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

سکته مغزی ایسکمیک، شایع ترین نوع سکته مغزی، همچنان یکی از علل اصلی ناتوانی طولانی مدت است که بر گفتار و تحرک تأثیر می گذارد. محققان تاکید می کنند که درمان سکته مغزی، فراتر از مداخلات فوری در ساعات اولیه پس از ظهور علائم است.

پتانسیل زیادی برای بهبود قابل توجه حتی در مراحل بعدی وجود دارد. پروفسور پکنی می‌گوید: از آنجایی که این مولکول در قطره‌های بینی تزریق می‌شود، درمان می‌تواند در خانه توسط بستگان یا خود بیماران انجام شود.

این تحقیق پیشگامانه با ارائه پتانسیل درمان موثر در هر مرحله از بیماری، امیدی را برای قربانیان سکته مغزی به ارمغان می آورد. با توسعه و همکاری بیشتر، این روش می تواند مراقبت از سکته مغزی را متحول کند و زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان بهبود بخشد.

این مطالعه در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل