نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرتاب همزمان ۲۲ ماهواره توسط اسپیس ایکس

شرکت فضایی اسپیس ایکس ۲۲ ماهواره اینترنتی استارلینک را به مدار زمین فرستاد. این عملیات صبح امروز یکشنبه به وقت ایران مقارن با حدود ساعت ۱۱ شب شنبه به وقت شرقی ایالات متحده انجام شده و کلیه مراحل آن به طور زنده پخش شد.

به گزارش سیناپرس، ساعاتی پیش یک موشک فالکون ۹ حامل ماهواره های ارتباط اینترنتی استارلینک به مدار زمین منتقل شد. این عملیات راس ساعت ۲۲ و ۵۶ دقیقه شنبه شب به وقت شرقی ایالات متحده  حدود ساعت ۶ و نیم صبح یکشنبه به وقت ایران از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شد.

گفتنی است کلیه مراحل این عملیات به صورت زنده در Space.com و کانال یوتیوب اسپیس ایکس منتشر شد.  پوشش زنده این ماموریت حدود پنج دقیقه قبل از انفجار راکت شروع و تا پایان ماموریت ادامه یافت.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مرحله اول فضاپیمای فالکون ۹ حدود هشت و نیم دقیقه پس از بلند شدن، برای فرود به زمین باز گشت. طبق توضیحات سخنگوی اسپیس ایکس، این ماموریت، ششمین عملیات پرتاب و فرود برای این تقویت کننده خاص محسوب می شد.

به گزارش سیناپرس، در همین حال، بخش فوقانی فالکون ۹، بیست و دو ماهواره استارلینک را به مدار پایین زمین منتقل کرد.

به گفته جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان و ردیاب ماهواره، این شرکت در مجموع بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ فضاپیمای استارلینک را در مدار تحتانی زمین مستقر کرده  و این تعداد در آینده افزایش خواهد یافت. این موضوع در حالی است که اسپیس ایکس مجوز استقرار ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را در مدار زمین دارد و درخواست مجوز ارسال ۳۰ هزار ماهواره دیگر را داده است.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: space.com

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل