نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلایندگی پساب های میادین نفتی خارک بیش از حد مجاز است

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: در میادین نفتی خارک مانند ابوذر و خارک، کارخانه هایی وجود دارد که تصفیه خانه هایشان بسیار قدیمی است. این کارخانه ها آلودگی های نفتی پسابی به دریا تخلیه می کنند که میزان آلایندگی آنها در بسیاری از موارد بالاتر از حد مجاز است که به زودی مشکلات این حوزه یه خانه بزرگ و ایجاد دو حوضچه بزرگ رفع می شود.

دکتر امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: در حوزه دریا دو منبع عمده بزرگ آلاینده دریا؛ منبع خشکی( آلودگی هایی که از حوزه خشکی به دریا می ریزند) و آلودگی با منشا دریا( مانند سکوهای نفتی مانند خطوط انتقال نفت میادین نفتی و کشتی های در حال تردد) وجود دارد.

وی افزود: آلایندگی هایی با منشا خشکی بسیار گسترده اند. انواع صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی که در حوزه آبریز وجود دارند، آلایندگی های شان را به دریا می ریزند. در حال حاضر در نوار ساحلی دریای خزر انواع صنایع آلاینده مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی شهری وجود دارد که فاضلاب شهری و انسانی شان به صورت مستقیم تصفیه نشده یا نیمه تصفیه می شود.  فاضلاب های این صنایع آلاینده به رودخانه ریخته شده یا در محیط مستقیم دریا تخلیه می شود یا به آب های زیرزمینی راه پیدا می کنند. این آب ها نیز در نهایت به رودخانه ها و دریای خزر ریخته می شود.

وی اظهارداشت: در دریای خلیج فارس و عمان هم وضع به همین منوال است اما در دریای خزر، عمده چالش ما فاضلاب شهری است. متاسفانه هنوز برخی از شهرهای ساحلی دریای خزر سیستم تصفیه ندارند. در بعضی شهرها نیز سیستم های تصفیه فاضلاب در حال تکمیل است.

صدیقی خاطرنشان کرد: ریزش این فاضلاب ها به دریا باعث افزایش بار آلودگی میکروبی دریای خزر می شود. خوشبختانه در سواحل دریای خزر ایران آلودگی نفتی وجود ندارد اما در سواحل جنوبی کشور_ به خصوص خلیج فارس_ آلودگی های نفتی به دلیل اکتشاف، استخراج نفت و حمل و نقل کشتی ها و خطوط انتقال نفت مهمترین مساله آلودگی محسوب می شود. برخی از خطوط انتقال نفت قدیمی هستند و نیاز به بهسازی دارند. به دلیل پارگی و شکستگی این خطوط، نفت به دریا سرازیر می شود. یک بخش از آن هم مربوط به سوانح دریایی است. برخی از کشتی های حامل نفت نیز ممکن است دچار سانحه شوند و تخلیه نفت شان در دریا اتفاق بیفتد.

وی به خبرنگار سیناپرس گفت: خوشبختانه با کمک مجموعه نفت فلات قاره بحث نوسازی خطوط لوله را پیگیری می کنیم. پیش از این برای بحث نوسازی و تعویض این خطوط نیاز به پیمانکاران خارجی داشتیم اما اکنون با تیم داخلی بحث نوسازی خط لوله ابوذر در منطقه خارک ( یکی از مهمترین میادین نفتی ایران) را آغاز کرده ایم. این خط به علت قدمت زیاد دچار سانحه و ریزش نفت می شد. یک سری خطوط دیگر نیز وجود دارند که باید نسبت به رفع و بازسازی آنها نیز اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآورشد: همچنین در میادین نفتی خارک مانند ابوذر و خارک، کارخانه هایی وجود دارند که تصفیه خانه هایشان بسیار قدیمی است. این کارخانه ها آلودگی های نفتی پسابی به دریا تخلیه می کنند که میزان آلایندگی آنها در بسیاری از موارد بالاتر از حد مجاز است. در حال حاضر حوضچه های بزرگی در خارک وجود دارد که بخش بزرگی از پساب آلوده به نفت در آنجا جمع می شود. این حوضچه ها بسیار بزرگ است و ریسک آلودگی زیادی دارد. مشکلات این حوزه به زودی با راه اندازی یک تصفیه خانه بزرگ و با  ایجاد دو حوضچه بزرگ رفع و ساماندهی می شوند.

وی تصریح کرد: مساله دیگر در ارتباط با پسماندهای ناشی از استخراج چاه های نفت است. این پسماندها آلوده به یک سری آلاینده هستند. در حال حاضر مجموعه فلات نفت قاره برای تجزیه بیولوژیکی این پسماندها دو الی سه پروژه خوب در دست اجرا دارد. اگر این طرح ها اجرایی شوند، مشکل پسماندهای ناشی از استخراج چاه های نفتی نیز برطرف خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر نوسازی و بازسازی خط لوله انتقال نفت منطقه خارک آغاز شده است. سکوها و چاه های نفتی منطقه خارک و اطرافش به دلیل اعمال تحریم ها قدیمی هستند و در بیشتر مواقع دچار حادثه می شوند و آلودگی نفتی ایجاد می کنند. ما برای مقابله با آلودگی و جمع آوری و پاکسازی آلودگی های نفتی ناشی از سوانح کشتی ها و خطوط لوله ها به طور مستمر همکاری های گسترده ای با سازمان بنادر دریانوردی و وزارت نفت در دستور کار داریم اما هنوز به دلیل تحریم ها برای نوسازی این میادین نفتی دچار مشکلاتی هستیم.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل