نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فسیلی زنده از دوران شکل گیری راه شیری

به تازگی یک ماله علمی بسیار ویژه در زمینه علوم نجوم منتشر شده است که نشان از یافت یک فسیل در آسمان ها دارد. این مقاله بر پایه اطلاعات جمع آوری شده توسط یک تلسکوپ بسیار عظیم در صحراهای جنوب شیلی تهیه و تنظیم شده است. این اطلاعات شواهدی را نشان می دهند که بر اساس آن دو گروه از ستاره ها در خوشه ستاره ای به نام تارزان 5 که در فاصله 19 هزار سال نوری از زمین قرار دارد وجود دارند که در خود رازی بزرگ را نگاه داشته اند.

می توان با توجه به یافته جدید دانشمندان به اطلاعات دقیق تری درباره شکل گیری راه شیری پی برد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این دو گروه ستاره در حقیقت ساختار شیمیایی مشابهی دارند و از نظر زمانی نیز تقریبا 7 میلیون سال با یکدیگر تفاوت سنی دارند. داویده ماساری به عنوان راهبر تیم نگارش این مقاله در این باره می گوید: «این امر نشان می دهد که اجداد تارزان 5 می بایست از حجمی بسیار بالا از گاز برای نسل دوم ستاره ها بهره مند بوده باشد. این حجم بسیار بزرگ بوده و حداقل ابعادی 100 میلیون برابر خورشید داشته است.»

این امر به این معنی است که تارزان 5 به احتمال فراوان یک فسیل زنده از دوران شکل گیری کهکشان راه شیری است. آخرین تئوری های ارائه شده در زمینه شکل گیری کهکشان ها نشان دهنده این است که حجم بالایی از گازها و ستاره ها با برخورد و تعامل با یکدیگر موجب شده اند تا راه شیری شکل بگیرد.

به این ترتیب می توان با توجه به یافته جدید دانشمندان به اطلاعات دقیق تری درباره شکل گیری راه شیری پی برد. فرانچسکو فرارو به عنوان یکی از اعضای فعال در این پروژه در این باره می گوید: «چنین فسیل کهشکانی ای می تواند به ستاره شناسان اجازه بدهد تا یک تکه بسیار مهم از تاریخچه کهکشان راه شیری را بازسازی کنند.»

منبع: redorbit

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل