نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطر کمبود جهانی پیاز در صورت گسترش این باکتری مضر

پیاز یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی موجود در جهان بوده و کمتر دستور غذایی را می توان جستجو کرد که در آن پیاز وجود نداشته باشد. به تازگی گسترش نوعی باکتری موجب نابودی محصولات پیاز شده و اگر این باکتری به طور گسترده پخش شود می تواند تولید پیاز را با بحران مواجه کند.

به گزارش سیناپرس، به تازگی نوعی پاتوژن باکتریایی به نام Pantoea ananatis در مزارع پیاز ایالت جورجیا در آمریکا شناسایی شده است که باعث پوسیدگی شدید پیاز و برگ‌ های این گیاه می شود.

شیوع این آفت، زیان ‌های قابل توجهی برای پیازکاران به همراه داشته و از سوی دیگر عدم وجود درمان مناسب برای پاتوژن فوق،  شرایط برای صنعت پیاز را در این منطقه بحرانی کرده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد؛ مقصر اصلی شرایط پیش آمده، ۱۱ ژن در خوشه HiVir هستند که مسئول تولید سم گیاهی پانتافوس هستند. متاسفانه نقش دقیق بیشتر ژن‌ ها در خوشه فوق الذکر ناشناخته باقی مانده است و محققان در تلاش برای شناسایی راهکاری جهت مبارزه با این آفت جدی هستند.

با توجه به این شرایط بحرانی و خاص، دکتر برایان کویکتو از محققان دانشگاه جورجیا به همراه تیمی از محققان طی یک برنامه تحقیقاتی فشرده در حال مطالعه باکتری فوق و شناسایی راه های مقابله با آن هستند.

نتایج مطالعه فوق نشان داد: این خوشه ژنی در گونه‌ های مختلف بیماری ‌زای P. ananatis وجود دارد. جالب اینجاست که جهش‌ های طبیعی در این ژن‌ های ضروری، باکتری‌ها را برای آلوده کردن پیاز ناتوان می ‌کند. محققان این تیم مطالعاتی روشی هوشمندانه برای جداسازی سم تولید شده توسط پاتوژن ابداع کردند و آزمایش های انجام شده نشان داد به کاربردن آن در گیاهان دیگر منجر به تشکیل ضایعه شد. بررسی های این تیم مطالعاتی همچنین نشان می دهد که سم ناشی از فعالیت این باکتری ممکن است طیف گسترده ای داشته باشد و به طور بالقوه عملکرد های حیاتی یا مسیر های درون گیاهان را هدف قرار دهد.

در ادامه و برای یافتن راهکاری دقیق تر، عملیات سنجش بیماری ‌زایی پیاز های ویدالیای گلخانه ‌ای در آزمایشگاه  دانشگاه جورجیا مورد مطالعه قرار گرفت.به گزارش سیناپرس، دکتر برایان کویکتو  در این رابطه می گوید:‌ شناسایی هدف خاص این سم، نوید بخش توسعه انواه گونه های پیاز مقاوم به پانتافوس است.

دکتر شین از دیگر محققان این تیم مطالعاتی نیز در یک بیانیه رسانه ای تاکید می کند که این پیشرفت به طور موثر زیان های اقتصادی صنعت پیاز را کاهش می دهد.

به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعه بینش های جدیدی را ارائه می دهد که دانشمندان را یک قدم به حفاظت از گونه های پیاز در برابر این پاتوژن باکتریایی ویرانگر نزدیک می کند. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Plant-Microbe Interactions منتشر شده است.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل