نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مراکز هم افزایی باید توسعه یابند

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: مراکز هم افزایی اکنون در تمام دنیا وجود دارد. این مراکز باید در ایران نیز توسعه یابد.

به گزارش سیناپرس، دکتر روح اله فیروزآبادی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان‌ امروز ظهر در نشست روسای پارک های علم و فناوری‌ سراسر کشور با معاونان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، عنوان کرد: هم اکنون در ده هزار شرکت دانش بنیان محتوا و هویت وجود دارد و گفتمان اقتصاد دانش بنیان باز شده است. پیش از این حرف زدن درباره اقتصاد دانش بنیان و فناوری سخت بود اما امروز ادبیات دانش بنیان تغییر کرده است.

وی تاکید کرد: امروز در دورانی قرار داریم که تاثیر علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان باید در زندگی و اشتغال مردم احساس شود. رویکرد و توجه امروز اقتصاد دانش بنیان ها باید در راستای افزایش سهم GDP، اشتغال باشد و زیرساخت های این مساله نیز باید در کشور فراهم شود.

وی افزود: در دهه هفتاد و هشتاد مراکز علمی، کارخانه ها و ساختمان ها با فروش درآمد نفتی توسعه یافتند؛ آن زمان شاید بیشتر از پنج پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم اما اکنون ۸۰ هویت و محتوا در پارک های علم و فناوری‌ وجود دارد. با این تفاوت که منابع دولتی مان اندک است و دیگر نمی توانیم با مدل دهه ۷۰ و ۸۰ پیش برویم، محکوم به شکست می شویم. بنابراین باید به سراغ مدل های دیگری برویم تا سرمایه مردم و بخش خصوصی هدفمند‌ و دقیق مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد عرضه محور، تشویق و انگیزه دادن به دانشجویان به کارآفرینی و ایده پردازی کاملا اشتباه است. بسیاری از مراکز علمی ما از نظر علم و فناوری کم ندارند. مشکل اصلی آنها بر سر مسائل اقتصادی است. چنین استراتژیکی باعث می شود جوان بدهکار و سرخورده ای داشته باشیم.درنهایت نیز ما در هدر رفت عمر این جوانان نقش خواهیم داشت.بنابراین پارک های علم و فناوری‌ باید بستر بهم رسانی نیاز دولتی و مساله بازار و جمعیت های علاقمند و هوشمند باشند. ما باید به فکر توسعه بازار باشیم. ما معتقد به رویکرد صرف نیستیم و باید تناسب را رعایت کنیم. باید به قسمت های ایده های بازار محور تاکید جدی داشته باشیم، زیرا این افراد سفیران و مبلغان این مراکز خواهند بود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: ما باید به فکر هم افزایی و ایجاد مراکز هم آفرینی باشیم. در حال حاضر صدها دیتا سنتر و کلین روم و هزاران تجهیزات ساخت و ساز وجود دارد که هرچند زیرساختی برای آنها فراهم شده اما بازهم باید توسعه پیدا کنند. اکنون مراکز هم آفرینی در دنیا باب شده است. یکی از ابزارهای این مراکز هم فکری است. ما باید در استان هایمان زیرساخت های کلان داشته باشیم؛به عنوان مثال اگر به بحث هوش مصنوعی ورود پیدا می کنیم باید زیرساختی داشته باشیم که در خاورمیانه مطرح باشد و حداقل به صد شرکت سرویس دهد.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهارداست:  هزینه کردهای استان ها باید با حمایت صندوق ها، بخش خصوصی و استانداری ها باشد در نتیجه استاندار نیز باید در رشد دانش بنیان نقش و هم افزایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در تقسیم بندی های این معاونت‌ شرکت ها به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم بندی می شوند. اگر بیش از ۸۰ درصد از شرکت های دانش بنیان ها معاونت مالیاتی شوند، هزینه اش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان می شود اما معافیت مالیاتی فقط باید به شرکت های نوپا تعلق بگیرد، به شرکت های فناور باید اعتبار مالیاتی بدهیم. شرط فناور بودن شان باید این باشد که پروژه هایی با شرکت های نوپا اجرا کنند.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل