نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید بچه ماهی های مقاوم به بیماری با اتکا به توان پژوهشگران جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری گفت: درصدد هستیم با اتکا به تجربه و دانش پژوهشگران سازمان جهاددانشگاهی تهران دانش تولید بچه ماهی سردآبی مقاوم به بیماری را به استان چهار محال و بختیاری انتقال دهیم. همچنین در نظر داریم به پشتوانه پژوهشگاه های ابن سینا و رویان به حوزه دام و دامپروری نیز ورود پیدا کنیم.

سیروس رضایی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی استان چهار محال و بختیاری از سال 1381 تاکنون به عنوان یک واحد استانی در حوزه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فعالیت دارد. یکی از شعب ستفا نیز در این واحد مستقر است. اساس و پایه و محور عمده فعالیت های جهاددانشگاهی این استان) در دهه پنجم فعالیت خود ( در راستای برنامه ریزی برای تبدیل جهاددانشگاهی به یک نهاد الهام بخش و موثر در استان چهار محال و بختیاری است.

وی افزود: این نهاد با توجه به ظرفیت های جهاددانشگاهی و با تعامل سازنده در عرصه استانی و مزیت های بومی استان چهار محال و بختیاری در توسعه بحث های آموزشی،  پژوهشی و فناوری و فرهنگی و اشتغال پیشگام است.

وی تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی و آموزشی جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری در ابتدا پر رنگ تر از فعالیت های پژوهشی اش بود اما خوشبختانه طی چند سال اخیر فعالیت های این حوزه نیز چشمگیر شده است؛ در حال حاضر با توجه به شرایط استان و ظرفیت های موجود فعالیت هایی در حوزه های گردشگری، کشاورزی و فناوری اطلاعات که پیش از این کمتر اقدامی صورت گرفته و مورد نیاز بود را آغاز کردیم و دو مرکز تخصصی در حوزه های گردشگری و فناوری اطلاعات به وجود آوردیم. اکنون این دو مرکز مطالعات پژوهشی دستگاه هارا برعهده دارند.

وی اظهارداشت: یکی از مهمترین مشکلات این استان مربوط به حوزه آبزی پروری و ماهیان سردآبی است. استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر رتبه نخست کشور در زمینه تولید ماهیان سردآبی دارد. مزارع بسیار زیادی در استان پیرامون این مساله فعالیت دارند. بنابراین خرید بچه ماهی یکی از مشکلات فعالان این عرصه است. اغلب بچه ماهی ها از استان های همجوار خریداری می شوند که تلفات بسیار زیادی به دنبال دارد.درحال حاضر با سازمان جهاددانشگاهی تهران پیگیر این مساله هستیم و با توجه به تجربه و دانش پژوهشگران این واحد، دانش تولید بچه ماهی مقاوم به بیماری را به استان چهار محال و بختیاری انتقال دهیم تا میزان تلفات آنها کاهش پیدا کند.

رضایی یادآورشد: استان چهارمحال و بختیاری از جمله استان های کم برخوردار کشور است اما ظرفیت های بسیار خوبی دارد. یکی از ظرفیت های آن در زمینه دام و دامپروری است از اینرو ما به جد پیگیر این هستیم با توجه به پشتوانه پژوهشگاه هایی مانند ابن سینا و رویان و با اتکا به ظرفیت های واحدهای دیگر جهاددانشگاهی در این حوزه نیز ورود پیدا کنیم. همچنین در نظر داریم مرکز تخصصی ناباروری در استان را راه اندازی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر یک شعبه از رویان نیز پیرامون بحث بانک خون در این استان فعال است که به دنبال توسعه این مرکز هستیم اما به شرط اینکه منابع مالی مان افزایش یابد. در حال حاضر منابع مالی جهاددانشگاهی بسیار اندک است. بنابراین از مسوولان استان انتظار داریم ما را در این زمینه حمایت کنند تا بتوانیم از دانش فنی پژوهشگران و دانشمندان و ظرفیت های خوب جهاددانشگاهی در استان بهره ببریم.

وی افزود: ذخیره سازی سلول های بنیادی یکی از نمونه های بارز این ظرفیت هاست. تاکنون بیش از هزار نفر در طول راه اندازی این بانک، از خدمات مشاوره ای آن بهره گرفته اند. تعداد بسیار زیادی نیز از خدمات این بانک استفاده کرده اند. هرچند شعبه رویان استان چهار محال و بختیاری چندین سال رتبه نخست را کسب کرده است اما انتظار داریم این حوزه بیشتر توسعه پید کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان نیز در جهادددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری کارهای خوبی انجام داده ایم. در این زمینه استارتاپ هایی برپا کرده ایم. در حوزه های کارآفرینی و اشتغال نیز مرکز نوآوری و شتاب دهی راه اندازی کرده ایم. این مرکز در سه حوزه گردشگری، کشاورزی و فناوری اطلاعات فعالیت می کند. اکنون نیز 13 تیم در آن مستقر است. همچنین به دنبال توسعه این مرکز نیز هستیم، زیرا مرکز نوآوری مقدمه‌ای برای ورود جوانان صاحب فکر و ایده به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری به سیناپرس گفت: استان چهار محال و بختیاری ضمن داشتن ظرفیت ها و ساختارهای خوب پژوهشی، در زمینه آموزشی نیز به پشتوانه 42 سال تجربه علمی و عملی ظرفیت های خوب آموزشی در استان ایجاد کرده است. امروزه به واسطه دپارتمان ها و گروه های آموزشی خوب این مجموعه آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت خوبی ارائه می شودو سالانه 20 تا 30 هزار نفر در استان از آموزش های کوتاه مدت 6 مرکز این مجموعه( دو مرکز در استان و چهار مرکز در شهرستان ها) بهره مند می شوند.

به گفته رضایی، آموزش های کوتاه مدت این مجموعه را در کنار سایر فعالیت ها، بیشتر به سمت مهارت محوری و اشغال محوری پیش می بریم تا بتوانیم در حد وسع و توان مان_ حتی اگر درصد کمی هم باشد_ برای جوانان و فارغ التحصیلان اشتغال ایجاد کنیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری در زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی جوانان نیز اقدامات موثری انجام داده است که می تواند به اجرای طرح مشاغل اشاره کرد. با اجرای این طرح برای 2877 نفر که علاقمند به بحث اشتغال و کارآفرینی بودند فرصتی برای اشتغال فراهم شود.

رضایی خاطرنشان کرد: آموزش های بلند مدت این مجموعه نیز در مرکز علمی و کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی به دانشجویان ارائه داده می شود. تاکنون بیش از 5 هزار دانشجو از این مرکز آموزشی فارغ التحصیل شده و در دستگاه های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: همچنین جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری برنامه های فرهنگی خوبی برای دانشجویان در حوزه های دینی، قرآنی، اجتماعی و … انجام داده است. کانون های فرهنگی نیز با محوریت فرهنگ دینی، اجتماعی، ملی، کار، زیست محیطی، مطالعه و … به وجود آورده است. جوانان کشور آینده سازان نظام، انقلاب و مملکت هستند از اینرو جهاددانشگاهی بنابر شرایط و ظرفیت ها و توانمندی اش برای ترویج فرهنگ گام های اساسی برمی دارد. برگزاری مناظره های دانشجویی نیز از دیگر کارهای شاخص این مجموعه است. گفتنی است، شرکت کنندگان طی چند سال توانستند رتبه نخست کشوری را کسب کنند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار سیناپرس گفت: «ایران مرز پر گهر» نیز از دیگر طرح های فرهنگی این مجموعه است که توسط حوزه معاونت فرهنگی انجام می شود. همچنین ما در طول یک سال تحصیلی بیش از 70 الی 80 برنامه فرهنگی در استان با همکاری دانشگاه ها در دستور کار خود داریم.

رضایی افزود: همچنین دو شعبه خبرگزاری ایسنا و ایکنا، در کنار خبرگزاری مفید و تاثیرگذار سیناپرس، فعالیت فرهنگی انجام می دهند. در این خبرگزاری ها نشست ها و میزگردهایی پیرامون مسائل و مشکلات جامعه برگزاری می شود. در مرکز افکار سنجی استان چهار محال و بختیاری نیز طرح های خوبی در سطح ملی با همکاری همکاران دفتر مرکزی در حال برگزاری است. انتشارات این مجموعه نیز ظرفیت بزرگ و عظیم فرهنگی دارد که به اعتبار جهاددانشگاهی می افزاید. این مرکز بیش از 300 جلد کتاب دانشگاهی چاپ و منتشر کرده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل