بررسی علل سرطان معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری

به گزارش سیناپرس همدان، عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) معمولاً با درد شکم، نفخ و بالا رفتن اسیدیته معده همراه است. شواهد بالینی نشان می‌دهد که عفونت با سویه‌های +cagA هلیکوباکتر پیلوری به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه جدید منتشر شده در Science Signaling، بینش هایی را در مورد مکانیسم اضافی فعالیت CagA انکوژن به اشتراک می گذارد.

آتسوشی تاکاهاشی-کانمیتسو، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار گروه بیوشیمی و بیوپزشکی سیستمی، دانشگاه جونتندو، با بیان انگیزه‌های پشت این مطالعه می‌گوید: CagA با چندین پروتئین میزبان در سلول های اپیتلیال معده تعامل می کند، در نتیجه مسیرهای مرتبط با انکوژنز را القا می کند و شانس سرطانی شدن معده را ارتقا می دهد. ما کنجکاو بودیم که بفهمیم کدام مسیرها در این فرآیند دخیل هستند.

برای انجام مطالعه خود، محققان انکوپروتئین CagA را در سه مدل مختلف، در جنین Xenopus laevis (قورباغه آزمایشگاهی)، در معده موش بالغ، و در سلول های اپیتلیال معده انسان کِشت شده، بیان کردند و سعی کردند اثر آن را بر روی سلول ها و مسیرهای سلولی میزبان درک کنند.

این تیم خاطرنشان کرد که بیان انکوپروتئین CagA در جنین های X. laevis منجر به اختلال در حرکات گسترش همگرا می شود، حرکات سلولی مشاهده شده در طول رشد جنینی که در شکل دادن یا طویل شدن بافت ها و اندام های موجودات نقش دارند. این اختلال بیشتر با فرآیندهای بعدی رشد جنینی، از جمله تشکیل محور بدن تداخل داشت.

به طور مشابه، تیم، آزمایشی را با استفاده از موش های بالغ انجام داد. آنها موش های اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) تولید کردند که به طور خاص انکوپروتئین CagA را در سلول های اپیتلیال معده در پاسخ به درمان با تاموکسیفن بیان می کنند.

محققان مشاهده کردند که بیان CagA در معده موش‌های بالغ باعث افزایش عمق غدد پیلور، غدد ترشحی که هضم/عملکرد معده را تسهیل می‌کنند، و همچنین باعث تکثیر غیرطبیعی/بیش از حد سلول می‌شود، که پدیده ای است که به طور قابل توجهی در انواع سرطان ها مشاهده می شود. این همچنین منجر به جابجایی پروتئین های “VANGL1/2″، اعضای خانواده پروتئین های شبه ون گوگ (VANGL) که نقش های کلیدی در فرآیندهای بیولوژیکی مختلف ایفا می کنند، از غشای پلاسما به سیتوپلاسم شد.

بیان CagA همچنین منجر به کاهش تمایز سلول های انترو شد که سلول های تخصصی در دستگاه گوارش هستند که به هضم کمک می کنند.

در نهایت، این تیم انکوپروتئین CagA را در سلول های اپیتلیال معده انسان کِشت شده بیان کردند. آزمایش‌ها به وضوح نشان دادند که ناحیه کوچکی از انکوپروتئین CagA با بقایای اسید آمینه پروتئین‌های VANGL1/2 در تعامل است. بنابراین منجر به جابجایی آن می شود (پدیده ای که در مدل موش نیز مشاهده می شود) و منجر به اختلال در مسیر Wnt/PCP می شود، یک “رله” بیولوژیکی کلیدی که بر تمایز سلولی تأثیر می گذارد.

ماسانوری هاتاکیاما، سرپرست آزمایشگاه مؤسسه شیمی میکروبی، بنیاد تحقیقات شیمی میکروبی، می‌گوید: اختلال در سیگنال‌دهی Wnt/PCP توسط برهمکنش H. pylori CagA-VANGL باعث ایجاد تغییرات هایپرپلاستیک، همراه با اختلال در تمایز سلولی در ناحیه معده می‌شود. این، در ارتباط با سایر اقدامات انکوژنی CagA، ممکن است به توسعه سرطان معده کمک کند.

به طور خلاصه، محققان نتیجه می گیرند که از طریق این مطالعه، توانستند مکانیسم‌های مولکولی درگیر در سرطان‌زایی معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را روشن کنند، در مورد نقش مسیر Wnt/PCP در سرطان‌زایی اطلاعاتی به دست آورند و آن را به عنوان یک هدف بالقوه برای مداخلات بالینی علیه عفونت‌های +H. pylori cagA مطرح کنند.

منبع: Science Signaling

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا