ونزوئلا، چین و روسیه در ماه ایستگاه می سازند

در پی وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه، جهان با سرعتی نگران کننده به سمت دو قطبی شدن رفته و این موضوع در مطالعات فضایی نیز دیده می شود. به تازگی کشورهای چین و روسیه در حال اجرای مشترک پروژه مطالعات ماه بوده و اخیرا ونزوئلا نیز به این پروژه ملحق شده است.

به گزارش سیناپرس، در شرایطی که چین در حال مطالعه ماه بوده و آمریکا نیز به همراه متحدان اروپایی و جهانی خود  در تدارک اجرای پروژه آرتمیس است، چین و روسیه برای عقب نماندن از رقیب خود برنامه ای مشترک برای ایجاد یک ایستگاه فضایی در مدار ماه دارند و به تازگی ونزوئلا نیز اعلام کرد به این طرح پیوسته است.

در این راستا گابریلا خیمنز، وزیر علوم و فناوری ونزوئلا روز سه‌ شنبه گفت، آژانس فعالیت ‌های فضایی بولیوار ونزوئلا و اداره ملی فضایی چین بیانیه ‌ای مبنی بر همکاری در اکتشاف فضایی امضا کرده‌ اند که به موجب آن ونزوئلا در پروژه ایستگاه تحقیقات بین‌ المللی قمری روسیه و چین  ILRS  مشارکت خواهد کرد.

وی در حساب توییتری خود نوشت: ونزوئلا و چین بیانیه مشترکی در مورد ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری و اعماق فضا امضا کردند. به این ترتیب این دو کشور وارد مرحله جدیدی از همکاری در اکتشاف فضایی می شوند.

گابریلا خیمنز تاکید کرد:  ونزوئلا اولین کشوری است که از قاره آمریکا به این پروژه مهم پیوسته است.

گفتنی است شبکه تلویزیونی Globovision به نقل از خیمنز در مراسم امضای این قرارداد گفت: اتحادیه راهبردی بین ونزوئلا و چین همه زمینه ‌های همکاری را پوشش داده و نشان دهنده تلاش جدی دولت ونزوئلا برای توسعه علم در این کشور است.

بر اساس این بیانیه مشترک، چین می تواند از ایستگاه های زمینی ونزوئلا برای کنترل پروژه های فضایی خود استفاده کند. از سوی دیگر خو هنگ لیانگ، دبیر کل اداره ملی فضایی چین، از همکاری با ونزوئلا به عنوان تحقیقات علمی دوجانبه، پرتاب فضاپیما ها به ماه، آزمایش ‌های علمی، تبادل و تحلیل اطلاعات و همکاری در زمینه آموزش یاد کرده و این همکاری را قابل ستایش دانست.

به گزارش سیناپرس، روسیه و چین قصد دارند ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری ویژه خود را راه اندازی کنند. گفته می شود بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این عملیات طی دو مرحله از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ آغاز می شود. این ایستگاه دارای ماژول های تحقیقاتی، انرژی، صعود – فرود، مرکز فرماندهی، ماهواره فرستنده، ایستگاه مخابراتی و ماژول هایی برای تأیید و نظارت فناوری خواهد بود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا