نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گرمازدگی در کودکان

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان در روزهای گرم سال محسوب می شود و کودکان جزو ‌آسیب ‌پذیرترین گروه ها در برابر گرما هستند. هر چه سن کودک کمتر باشد، آسیب ‌ها بیشتر است.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر اسماء احمدی نژاد، متخصص کودکان و عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز امروز ۲۸ تیرماه در جمع خبرنگاران گفت: گرمازدگی شرایطی است که در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن و با علائمی چون تعریق و تپش شدید قلب بروز پیدا می‌کند که این حالت برای نوزادان و کودکان خطرناک است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه نشانه های گرمازدگی با توجه به شدت و مدت مواجه با گرما طیف وسیعی دارد، تصریح کرد: مراحل اولیه با قرمز شدن پوست، گر گرفتگی، بی ‌قراری و عطش به مایعات بروز پیدا می‌ کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دمای بدن هنگام گرمازدگی بالا می‌رود اما باید بدانیم تب ناشی از گرمازدگی با تب ناشی از بیماری‌ عفونی متفاوت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کودک در مراحل اول، عطش برای نوشیدن مایعات و کلافگی نسبت به پوشش بدن دارد، افزود: اگر آب از دست رفته جبران نشود و وضعیت ادامه یابد، بی‌ حالی و خواب ‌آلودگی، تنفس سریع و سطحی، گیجی و افت فشارخون ظاهر می‌شود.

احمدی نژاد در ادامه گفت: گرمازدگی متوسط در شرایطی رخ می ‌دهد که کودک یا نوزاد زمان بیشتری در معرض گرما قرار داشته باشد یا آب بدنش تبخیر شده باشد.

این متخصص کودکان ضمن تاکید بر اینکه هنگام بروز علایم گرمازدگی، نخستین اقدام کم کردن لباس و خنک ‌کردن حرارت محیط است، تاکید کرد: باید مایعات به کودک خورانده شود که بهتر است مایعات خنک یا دست کم در حد دمای محیط باشد.

وی توصیه کرد: در صورت مواجهه با گرمازدگی در کودکان، کودک به مکان خنک انتقال داده و لباسهای او کم شود، اگر کودک بیهوش نشده است، به او آب و مایعات خنک داده شود، روی صورت و بدن کودک، آب پاشیده یا یک حوله نمدار و مرطوب انداخته شود تا دمای بدن کاهش پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان، بررسی هوشیاری و تنفس کودک‌ را از دیگر اقدامات لازم در مواقع بروز گرمازدگی برشمرد و تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن، کودک به مراکز درمانی انتقال یابد.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل