نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تامین امنیت غذایی کشور با توسعه اقتصاد دریا و آبزی پروری

رئیس جهاددانشگاهی واحد بوشهر از اجرای دو طرح فناورانه تولید و کسب دانش فنی تولید بچه ماهی سیبس و تولید غذای آبزیان این استان خبر داد و گفت: به دنبال توسعه حوزه آبزی پروری و اقتصاد دریا هستیم تا ضمن رفع مشکل واردات بچه ماهی و تامین امنیت غذایی، حلقه واسطه میان صنعت و دانشگاه باشیم.

دکتر علی احمدی زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد بوشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی بوشهر به عنوان آخرین واحد استانی در بین واحدهای استانی جهاددانشگاهی در کشور 26 تیرماه 1396 تاسیس شده است. این واحد از همان ابتدا با توجه به اسناد بالادستی که در استان وجود داشت و طبق تفاهم نامه ای که با مجموعه مدیریتی استان و استانداری داشت در حوزه آبزیی پروری، پزشکی، نفت و گاز فعالیتش را آغاز کرد.

وی افزود: این مجموعه تاکنون مراکز گوناگونی در حوزه های مختلف پژوهشی، فناوری راه اندازی کرده است. مرکز تخصصی آبزیان دریایی از جمله آنهاست. اکنون این مرکز دو طرح فناورانه تولید و کسب دانش فنی تولید بچه ماهی سیبس و تولید غذای آبزیان را در دستور کار خود قرار داده است. این دو طرح برای نخستین بار در کشور در حال اجراست و تاکنون موفقیت های بسیار خوبی نیز در این زمینه کسب کرده است.

احمدی زاده اظهارداشت: در نظر داریم مجتمع آبزیان را راه اندازی کنیم و تولید نیمه صنعتی 5 میلیون بچه ماهی برای پروش دهندگان ماهی در قفس را در برنامه کاری خودمان داشته باشیم؛ اکنون یکی از مشکلات صنعت آبزی پروری مان این است که بچه ماهی ها از کشورهایی مانند تایلند و استرالیا تامین می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی بچه ماهی هایی که در قفس پرورش ماهی ریخته می شدند، وابستگی به خارج از کشور دارد. ارز بسیار زیادی بابت واردات بچه ماهی از کشور خارج می شود. پیش از اجرای طرح تولید بچه ماهی فقط در استان بوشهر، بیش از 60 مجوز برای پرورش ماهی در قفس صادر شده بود زیرا کمبود بچه ماهی داشتیم.

به گفته وی، ظرفیت کشور برای بحث بچه ماهی کمتر از 10 میلیون است. یک شرکت در استان بوشهر برای رفع این نیاز بچه ماهی هایی در زیر گرم از یک شرکت استرالیایی وارد می کند و در استان به خط 20 الی 50 گرم می رساند و در نهایت به پرورش دهندگان ماهی در قفس می دهد. در حال حاضر ما بیش از 30 میلیون بچه ماهی نیاز داریم که قادر به تامین آن نیستیم. ما می توانیم تولید بچه ماهی را در کشور بومی کنیم و صاحب تکنولوژی آن باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد بوشهر به سیناپرس گفت: شرایط تحریم و بحث تامین امنیت غذایی باعث شد تا جهاددانشگاهی واحد بوشهر به این حوزه ورود پیدا کند و در شهرک زیست فناوری دلباد در زمینی با وسعت 20 هزار متر مربع و با بودجه ای بالغ 80 میلیارد تومان این طرح را پیاده سازد. اکنون این طرح از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. قطعا با اجرای کامل آن می توانیم از خروج از ارز جلوگیری کنیم و طی سالی های آتی نیز نیاز کشور برای تولید بچه ملی را در سطح ملی برطرف سازیم زیرا هم اکنون سایر استان ها نیز دچار چنین مشکلی هستند.

وی افزود: امروزه بسیاری از کشورهای منطقه و آسیا به شدت به دنبال خرید بچه ماهی و غذاهای آبزیان هستند بنابراین ما می توانیم در حوزه صادرات حوزه آبزی پروری ورود پیدا کنیم از اینرو جهاددانشگاهی واحد بوشهر به دنبال تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس است. اکنون نیز برای تحقق این مهم با یک شرکت خصوصی وارد مذاکره شده یم و اتفاق های خوبی در این زمینه رخ داده تا بتوانیم صفر تا صد بحث تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس را انجام دهیم. بازار ما قطعا بازار صادرات خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد بوشهر تاکید کرد: ما به دنبال توسعه مجتمع آبزیان دریایی هستیم. مساله امنیت غذایی یکی از موضوع های مهم این صنعت محسوب می شود ما به دنبال این هستیم که بحث آبزی پروری و اقتصاد دریا را توسعه دهیم تا بتوانیم مشکل واردات بچه ماهی را رفع کنیم و حلقه واسطه صنعت و دانشگاه در این حوزه باشیم.

به گفته وی، تدوین سندهای مختلف مانند سند تولید اشتغال، سند اجتماعی استان، سند ارتقای وضعیت زنان خانواده، سند بودجه ریزی استان، سند آمایش سرزمین و اسناد بالادستی استان از دیگر موضوع های مورد نیاز استان بود که در حوزه پژوهش این مجموعه دنبال شد. در حال حاضر بسیاری از اسناد بالادستی این استان توسط مجموعه و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان بوشهر انجام می شود؛ تیم پژوهشی و محققان جهاددانشگاهی واحد بوشهر را افراد جوان و نخبه ای تشکیل می دهند که توانسته اند با کمک بخش دانشگاه پروژه های مهمی در حوزه ژنتیک و آبزی پروری اجرا کنند و نقشی در اقتصاد دانش بنیان داشته باشند. ما به این جوانان اعتماد کرده ایم و امیدواریم آنها بتوانند نقش ویژه ای در تحقق شعار ما می توانیم ایفا کنند.

وی به دیگر برنامه های پژوهشی این مجموعه اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ایجاد آزمایشگاه ژنتیک نیز از دیگر موضوعاتی که جهاددانشگاهی واحد بوشهر به آن ورود پیدا کرده است؛ متاسفانه آزمایشگاه ژنتیکی در این استان وجود نداشت و مردم این استان باید برای انجام این آزمایش به استان های همجوار سفر می کردند. پس از سفر رئیس جمهور در اسفند 1401، آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیکی در این استان توسط جهاددانشگاهی واحد بوشهر راه اندازی شد. این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات به روز دنیاست و به مردم این استان خدمات رسانی می کند.

احمدی زاده افزود: همچنین با توجه به توانمندی های جهاددانشگاهی با کمک واحد علم و صنعت، واحد صنعتی شریف، واحد تهران و واحد خوزستان در گستره ملی به بحث صنعت نفت و گاز ورود پیدا کرده ایم به طوری که سال 1398 با کمک واحد علم و صنعت بازوی بارگیری نفت خام در جزیره خارک نصب شد. با همکاری واحد تهران نیز در حوزه محلول های شیمیایی با مجموعه نفت فلات قاره جزیزه خارک مجددا اقداماتی انجام دادیم و در ادامه به دنبال این هستیم که کارهای خوبی نیز در حوزه پارس جنوبی انجام دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد بوشهر تصریح کرد: همچنین مرکز سلول های بنیادی بند ناف جهاددانشگاهی واحد بوشهر سال 1390 تاسیس شده و تاکنون بالغ بر 1700 نمونه را ذخیره سازی داشته است. امسال نیز با همکاری شرکت مناطق نفت خیز به دنبال ایجاد مرکز پایش سلامت در حوزه پارس جنوبی هستیم تا کارهای سلول درمانی را انجام دهیم. همچنین در نظر داریم با همکاری صنعت حوزه نفت و گاز برنامه های ویژه در صنایع پایین دستی پارس جنوبی ایجاد کنیم. امسال با کمک واحدهای دیگر قصد داریم به صورت تخصصی به حوزه آلایندگی ها ورود پیدا کنیم. سه طرح هم در حوزه گردشگری و پزشکی در حال انجام داریم.

وی در پایان به سیناپرس گفت: مهمترین طرح واحد بوشهر با تکیه بر مدیریت جهادی بر اساس نیازها، اسناد بالادستی، سند آمایش سرزمینی این است که بتوانیم در حوزه جمعیت خانواده و اشتغال دانش بنیان و توسعه شرکت های فناور در حوزه صنعت نفت و گاز و اقتصاد دریا محور فعالیت کنیم. هدف گذاری برنامه هفتم توسعه این مجموعه نیز در حوزه آموزش های تخصص حوزه صنعت نفت و گاز و دریا است که به امید خدا  این هدف نیز در یک برنامه چهارساله محقق خواهد شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل